بررسی فرآیند فوتوکالیستی نانوکامپوزیت روی اکسید و اکسید گرافن تحت تابش LED برای حذف مختل کننده های غدد درون ریز از محلول های آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ترکیبات مختل کننده ی غدد درون ریز یک گروه از آلاینده های خطرناک و پیچیده ی هستند که در صنعت پلاستیک، فلزات، بسته بندی مواد غذایی و وسایل پزشکی یافت می شوند. فتالات ها گروهی از این ترکیبات هستند که برای حیوانات سرطانزا بوده و می توانند باعث مرگ جنین و ناهنجاری های مادر زادی شوند. هدف از این مطالعه بررسی فرآیند فوتوکالیستی نانوکامپوزیت روی اکسید و اکسید گرافن تحت تابش LED برای حذف مختل کننده های غدد درون ریز از محلول های آبی می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه ابتدا مشخصات نانو اکسید روی و نانو اکسید گرافن با استفاده ازFE-SEM, BET تعیین گردید. سپس نانو میله های تشکیل شده برای حذف دی اتیل فتالات با در نظر گرفتن متغیرهای زمان تابش، pH، غلظت اولیه فتالات ها و غلظت نانو اکسید روی و اکسید گرافن تحت تابش نور مرئی LED مورد مطالعه قرار گرفت. طراحی و مدل سازی آزمون با استفاده از مدل رویه پاسخ و با نرم افزار 10 Design Expert انجام شد. قرائت فتالات ها با استفاده از دستگاه HPLC مجهز به دتکتور UV و در طول موج 225 نانومتر با فازهای متحرک متانول (90%) و استو نیتریل (10%) انجام شد.

یافته ها

نتایج FE-SEM و TEM نشان داد که نانو اکسید روی صورت میله ای و مجزا تشکیل شده اند. بر اساس پیک به دست آمده اندازه قطر و طول نانو میله ها به ترتیب 60-20 نانو متر و 200 نانو متر است. بیشترین کارایی در pH برابر 5 و زمان ماند 120 دقیقه به دست آمد که در این حالت کار آیی بیش از 90% برای حذف دی اتیل فتالات بود. بر اساس مدل سازی فرآیند با نرم افزارDesign Expert نتایج نشان دهنده تبعیت مدل طراحی شده از مدل درجه دوم است (0.00001p-value<).

نتیجه گیری

نتایج حاصل از متغیرها نشان می دهد که pH و زمان تماس اثر بیشتری در کارایی فرآیند دارند. نانو ساختار مورداستفاده مشابه نانو ساختار رفرنس با ساختار چندوجهی بوده که می تواند کارایی مناسبی در حذف مختل کننده غدد درون ریز از منابع آبی تحت تابش نور مرئی LED داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!