بررسی روش غیرفعال کردن کارباپنم جهت تشخیص دقیق ایزوله های سودوموناس آئروژینوزا مولد آنزیم های کارباپنماز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جهت شناسایی ایزوله های سودوموناس آئروژینوزا مولد آنزیم کارباپنماز، روش های فنوتیپی مختلفی وجود دارد. روش غیرفعال کردن کارباپنم (CIM) روش سریع و ارزان به منظور تشخیص این آنزیم می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی روش CIM برای شناسایی دقیق ایزوله های سودوموناس آئروژینوزا مولد آنزیم های کارباپنماز می باشد.

روش بررسی

تعداد 97 نمونه ی بالینی از بیمارستان های شهر همدان از آبان 1396 تا اردیبهشت 1397 جمع آوری گردید. تست حساسیت آنتی بیوتیکی ایزوله ها به روش دیسک دیفیوژن و حداقل غلظت مهاری نمونه ها نسبت به ایمی پنم، با استفاده از نوار E-test انجام گرفت. سپس روش CIM و روش PCR انجام شد. حساسیت، اختصاصیت، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی روش CIM برای هر کدام از ژن ها محاسبه شد. بررسی معناداری تست CIM نیز با استفاده از نرم افزار 16SPSS و آزمون آماری کای دو (X2) انجام گرفت.

یافته ها

در این مطالعه بیشترین وکمترین میزان مقاومت به ترتیب نسبت به آنتی بیوتیک های سفوکسیتین 91 (93.8%) و پیپراسیلین-تازوباکتام 38)39.2%(بود. از میان 97 ایزوله ی بالینی سودوموناس آئروژینوزا ، 49 (50.51%) ایزوله مولد آنزیم های کارباپنماز بودند که از میان آن ها 44 (89.7 %) ایزوله تست CIM مثبت و 48 (49.48%) ایزوله تست CIM منفی داشتند. حساسیت و اختصاصیت تست CIM  به ترتیب 90٪ و 100٪  بود.

نتیجه گیری

 نتایج این مطالعه نشان داد که روش CIM یک روش ارزان و آسان و دارای حساسیت و اختصاصیت بالایی برای شناسایی ایزوله های  سودوموناس آئروژینوزا مولد آنزیم های کارباپنماز می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!