برنامه ریزی جایگزینی تجهیزات پزشکی با استفاده از رویکرد ترکیبی SWOT-ANP-WASPAS

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جایگزینی تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از ارکان اساسی مدیریت تجهیزات پزشکی نقشی حساس و حیاتی در نظارت بر تجهیزات پزشکی در تشخیص، درمان و پایش بیماران دارد. در جایگزینی تجهیزات پزشکی به دنبال اتخاذ سیاستی هستیم که به جای استفاده از تجهیز برای مدت طولانی با هزینه تعمیر و نگهداری بالاتر، برنامه ای مناسب برای جایگزینی تجهیز تعیین گردد. پژوهش حاضر با هدف ارائه ی یک سیستم تصمیم گیری جهت تسهیل در فرآیند برنامه ریزی جایگزینی تجهیزات پزشکی انجام شده است.

روش پژوهش

این پژوهش در تلاش است تا برای نخستین بار با ارائه رویکرد ترکیبی SWOT-ANP-WASPAS یک سیستم تصمیم گیری جهت برنامه ریزی جایگزینی تجهیزات پزشکی فراهم آورد. در چارچوب پیشنهادی پژوهش، از ماتریس SWOT به منظور شناسایی معیارها، زیرمعیارها و گزینه های استراتژیک استفاده شده است. در ادامه تکنیک ANP جهت وزن دهی به معیارها و زیرمعیارها بکار رفته است. هم چنین گزینه های استراتژیک با استفاده از روش WASPAS وزن دهی شده اند..

یافته ها

سیستم تصمیم گیری پیشنهادی در نظر دارد تا با افزایش اعتماد به نفس تصمیم گیرندگان و ارائه شواهد حمایتی کافی، استراتژی هایی جهت جایگزینی تجهیزات پزشکی تدوین نماید. این سیستم تصمیم گیرنده را قادر می سازد تا ارتباطات پیچیده در مشکل تصمیم گیری را بهتر درک کند؛ که این امر سبب افزایش اعتبار تصمیمات مربوطه می گردد.

نتیجه گیری

رویکرد ترکیبی پیشنهادی قابلیت مجتمع شدن به عنوان یک سیستم جامع تصمیم گیری جهت جایگزینی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی موردمطالعه را داراست و اگر پیاده سازی استراتژی های تدوین شده و رعایت توالی اجرای آنها، مورد حمایت مدیران مربوطه قرار بگیرد؛ شاهد کاهش هزینه های جایگزینی و نیز توسعه فناوری تجهیزات پزشکی خواهیم بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2039539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!