بررسی تطابق بین یافته های سونوگرافیک و هیستولوژیک در ضایعات پستان تحت بیوپسی سوزنی هسته ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به شیوع بالای سرطان پستان، یافتن راهکارهایی برای تشخیص زودرس، سریع، راحت و در دسترس، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بعد از غربالگری و پی بردن به وجود ضایعه در پستان، باید نوع ضایعه و درجه بدخیمی ضایعه مشخص شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تطابق بین یافته های سونوگرافیک و هیستولوژیک در ضایعات پستان که تحت بیوپسی سوزنی هسته ای قرار گرفتند، انجام شد.

روش کار

 این مطالعه مقطعی آینده نگربر روی 149 نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امید وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد که طی سال های 97-1394 تحت بیوپسی سوزنی هسته ای از ضایعات پستان قرار گرفته بودند، انجام شد. بیمارانی که دارای BI-RADS 3 و 4 و 5 بوده و طبق توصیه جراح، نیاز به بیوپسی از ضایعه داشتند، تحت بیوپسی از ضایعه با هدایت سونوگرافی قرار گرفتند. همچنین ضایعاتی که در بررسی سونوگرافیک دارای نمای بدخیم بودند اما پس از بیوپسی سوزنی هسته ای و بررسی هیستولوژیک در گروه ضایعات خوش خیم قرار گرفته بودند؛ تحت اکسیزیون و بررسی مجدد قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و روش های آماری توصیفی (جدول توزیع فراوانی و درصد فراوانی) انجام شد.

یافته ها

ضایعات دارای BI-RADS 3 در هیستولوژی، تماما خوش خیم بودند (11 مورد). میزان فراوانی بدخیمی در ضایعات با BI-RADS 4، 39 مورد (31%) بود. تمام موارد با BI-RADS 5 در هیستولوژی، بدخیم بودند. بیوپسی اکسیزیونال در 8 بیمار (44%) از 18 بیمار دارای ضایعات BI-RADS 4b که جواب نمونه بیوپسی سوزنی هسته ای آنها خوش خیم بود، بدخیم گزارش شد.

نتیجه گیری

در مواردی که ضایعات پستان در سونوگرافی دارای BI-RADS 4b هستند و نتایج حاصل از بیوپسی سوزنی هسته ای، مطرح کننده ضایعات خوش خیم است، انجام اقدام تشخیصی هیستولوژیک تکمیلی جهت رد بدخیمی توصیه می شود. جهت تایید نتایج مطالعه حاضر، مطالعات بیشتر در حجم نمونه بالاتر پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2043574 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!