بررسی اثر محافظتی عصاره گیاه سالویا (مریم گلی) بر روی سمیت کبدی ناشی از دلتامترین در مدل موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دلتامترین یکی از مهم ترین حشره کش های مورد استفاده در کشاورزی جهت کنترل آفت بوده و استرس اکسیداتیو یکی از مکانیسم های سمیت این سم می باشد. برای مقابله با آسیب های اکسیداتیو حاصل از مواد سمی، آنتی اکسیدان های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته اند. در این مطالعه خاصیت آنتی اکسیدانی و حفاظتی عصاره سالویا در برابر سمیت دلتامترین بر روی کبد موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

 در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، 30 موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار با حدود وزنی 200 تا 220 گرم به طور تصادفی به 5 گروه 6 تایی تقسیم شدند. گروه بندی به صورت گروه 1) کنترل، گروه 2) مواجهه با سم دلتامترین mg/kg) 15)، گروه 3) مواجهه همزمان سم دلتامترین mg/kg) 15) و عصاره سالویا mg/kg) 100)، گروه 4) مواجهه همزمان سم دلتامترین mg/kg) 15) و عصاره سالویا mg/kg) 200)، گروه 5) مواجهه با عصاره سالویا
mg/kg) 100) صورت گرفت. پس از مواجهه به مدت 30 روز متوالی، بافت کبد موش ها جهت ارزیابی سطوح مالون دی آلدهید و گلوتاتیون پراکسیداز و همچنین تغییرات هیستوپاتولوژی مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه مشخص شد که عصاره سالویا می تواند باعث کاهش چشمگیری در سطح مالون دی آلدهید، بهبود سطح فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز و کاهش آسیب کبدی ناشی از سم دلتامترین شود.

استنتاج

با توجه به نقش آنتی اکسیدانی عصاره سالویا و کاهش اثرات سمی ناشی از سم دلتامترین، می توان از عصاره سالویا به عنوان یک آنتی کسیدان قوی در جهت پیشگیری و بهبود اثرات ناشی از سم دلتامترین استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2044011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!