بررسی کارایی فرایند اکسیداسیون اولتراسونیک در حذف داروی دیکنوفناک از محلول های آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیکلوفناک با فرمول شیمیایی C14H11Cl2NO2 یکی از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی است که برای کاهش التهاب و از بین بردن درد در شرایطی مانند آرتریت و یا آسیب حاد مورد استفاده قرار می گیرد. مقادیر بالای این نوع ترکیبات آلاینده در محیط زیست باعث ایجاد نگرانی های عمده همچون مقاومت باکتریایی و اختلال عملکرد هورمونی انسان شده است. ازاینرو هدف از انجام این مطالعه بررسی کارایی فرآیند اکسیداسیون اولتراسونیک در حذف داروی دیکلوفناک از محلول های آبی بود.

روش ها

 این مطالعه تجربی- مداخله ای به منظور بررسی حذف داروی دیکلوفناک از محلول های آبی از طریق فرآیند اکسیداسیون اولتراسونیک در شرایط آزمایشگاهی بر روی نمونه های سنتتیک انجام گرفت. درنهایت برای اندازه گیری دیکلوفناک از یک دستگاه کروماتوگرافی گازی مجهز به ستون DB-5 استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Design Expert بخش آنالیز واریانس (ANOVA) صورت گرفت.

یافته ها

 نتایج حاصل از مدل طراحی تاگوچی نشان داد که حداکثر بازدهی تجزیه دیکلوفناک (87/95 درصد) به وسیله فرآیند اولتراسونیک تحت شرایط اپتیمم توان 70 وات،pH برابر 9، زمان واکنش 10 دقیقه و غلظت اولیه دارو 1 میلی گرم برلیتراتفاق می افتد. آزمایش های تاثیر فاکتورها نشان داد که بازدهی تجزیه دیکلوفناک با کاهش غلظت اولیه دارو و افزایش توان اولتراسونیک، زمان واکنش و pH اولیه افزایش می یابد. مقدار R2 بالا و (P value < 0.05) مناسب بودن مدل انتخاب شده را نشان داد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گیری کرد که فرآیند اولتراسونیک به تنهایی فرآیند مناسبی در تجزیه داروی دیکلوفناک از محلول های آبی می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2046306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!