همراهی جنسیت جنین با افسردگی پیش از زایمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عوامل خطر متعددی با افسردگی دوران بارداری ارتباط دارند اما تاکنون تاثیر جنس جنین بر افسردگی در بارداری در کشور بررسی نشده است.

هدف

بررسی فراوانی و عوامل مرتبط با افسردگی با پافشاری بر ارتباط افسردگی با جنسیت جنین در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان الزهرای(س) رشت

مواد و روش ها 

این مطالعه تحلیلی-مقطعی، در یک چرخه زمانی 2ماهه (خرداد و تیر1392) بر 500 زن باردار (بالای20هفته) مراجعه کننده به درمانگاه مراقبت های بارداری بیمارستان الزهرا (س) انجام شد. پرسشنامه دربرگیرنده دو بخش داده های جمعیتی و مامایی و پرسشنامه استاندارد افسردگی بک بود که افراد دارای سنجه های ورود به طرح تکمیل کردند.

نتایج

فراوانی افسردگی در 500 زن باردار 4/27درصد بود. در بررسی عوامل مرتبط با افسردگی دوران بارداری با استفاده از الگوی رگرسیون لوجستیک چندگانه، چگونگی اشتغال مادر، تعداد فرزندان، همسان بودن جنس جنین با فرزندان پیشین، مدت آگاهی از جنس جنین، پیشینه خانوادگی افسردگی، رخدادن پیشامد استرس زا و خوشنودی از همسر، نیرومندترین متغیرهای موثر در بروز افسردگی بارداری شناخته شدند. در این مطالعه جنس جنین با افسردگی بارداری ارتباط معنی دار نداشت.

نتیجه گیری

همسان بودن جنس جنین با فرزند قبلی و مدت آگاهی از جنس جنین ارتباط معنی داری با افسردگی طی بارداری داشت . با توجه به نتایج این مطالعه، می توان گروه های دستخوش خطر افسردگی را برای غربالگری بازشناخت.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2048596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!