داروهای مفرح قلب و مکانیسم اثر آنها از دیدگاه طب سنتی ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

از منظر طب سنتی ایرانی قلب یکی از اعضاء اصلی در تعیین وضعیت سلامت و بیماری انسان محسوب می‏شود. در این مکتب طبی داروهای زیادی جهت حفظ سلامتی قلب و یا درمان بیماری‏های آن معرفی شده که از جمله آنها مفرحات قلب هستند. در این مطالعه مفرحات قلب و نحوه عملکرد آنها از دیدگاه طب سنتی ایرانی بیان می‏شود.

مواد و روش‏ ها:

در این مطالعه مروری ساده شش کتاب از مراجع اصلی طب سنتی ایرانی شامل رساله ادویه قلبیه، الشامل، مخزن الادویه، قرابادین‏کبیر، قانون فی‏الطب و خلاصه‏الحکمه بررسی شده و مفرحات قلب و نحوه عملکرد آنها استخراج و مورد تجزیه و تحلیل محتوایی (Content Analysis) کیفی قرار گرفتند، سپس با جستجوی نام هر یک از مفرحات در بانک‏های اطلاعاتی PubMed, Google scholar, Scopus, SID, IranMedex  مقالات مرتبط با مکانیسم عملکرد این داروها استخراج و جمع‏بندی گردید.

یافته ‏ها:

حدود 30 مفرح پرکاربرد تعیین و مشخصات آنها شامل نام، نام فارسی و علمی، مزاج، منشا و نحوه تاثیر بر قلب جمع‏بندی و مانند مثال زیر ارائه گردید. گل گاوزبان (لسان الثور) با نام علمی Echium amoenum گیاهی است که مزاج گرم داشته و به واسطه عطریت و اثر بالخاصیه ای که دارد سبب تقویت قلب می گردد، در مطالعات جدید نیز اثرات ضد افسردگی آن بواسطه خاصیت آنتی‏اکسیدانی و مهار رادیکال‏های آزاد اثبات شده است.

نتیجه‏ گیری:

استفاده هدفمند از مفرحات قلب که بسیاری از آنها جزو رژیم‏های غذایی معمولی هستند، می‏توانند زمینه ساز انجام مطالعات بالینی آینده برای ساخت داروهای جدید و موثر با منشا طبیعی در درمان بیماری‏های قلبی و روحی و روانی باشد.
 

زبان:
فارسی
صفحات:
320 تا 330
لینک کوتاه:
magiran.com/p2048718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!