بررسی اثر آبرآنتی ژن C استافیلوکوکوس آرئوس بر تولید پروتئین واکنشگر C در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آبرآنتی ژن های میکروبی در خون و مایع مفصل بیماران آرتریت روماتوئیدی گزارش شده است. آیا وجود آنها در خون القاگر تولید فاکتورهای تشخیصی از جمله پروتئین واکنشگر C در بیماران می باشد. هدف این تحقیق تولید و خالص سازی آبرآنتی ژن C استافلیوکوکوس آرئوس و بررسی اثر آن بر تولید پروتئین واکنشگر C در موش صحرایی است.

مواد و روش ها

خالص سازی آبرآنتی ژن C با اولترافیلتراسیون (Amicon Ultra Centifugal Filter Device)  انجام شد. با آنتی بادی اختصاصی و ایمونوبلات تایید گردید. پروتئین حاصل تعیین غلظت شد. 50 تا 100 میکروگرم از آن به صورت داخل صفاقی و داخل مفصلی به گروه های جداگانه موش صحرایی تزریق و در زمان های مختلف خون گیری و آزمایش CRP انجام شد. نتایج دسته بندی و تحت آزمون آنالیز واریانس قرار گرفت. 

یافته ها

نتیجه تزریق 50 تا 100 میکروگرم  توکسین داخل مفصل و داخل صفاق توانست بعد از 20 روز تولید CRP را به میزان 7/0 میلی گرم القاء نماید. بعد از 40 روز این مقدار به 2/2 و پس از 50 روز به 5/4 میلی گرم در لیتر افزایش یافت. نتیجه آنالیز واریانس یک طرفه، از وجود اختلاف بین گروه ها و در فاصله زمانی مختلف با سطح معنی داری به ترتیب برای گروه ها (P≤ 0.001) و برای فواصل زمانی تاثیر آبر آنتی ژن (P≤ 0.075) خبر داد.

نتیجه گیری

نتایج حاکی از آن بود که وجود و بقای آبرآنتی ژن C استافیلوکوکوس آرئوس در بدن موش باعث القای تولید پروتئین واکنشگر C  شد. هر چند این یافته مقدمه ای برای تحقیقات بیشتر است، احتمالا بتواند راه های جدید تری برای پاتوفیزیولوژی، پیشگیری و کنترل بیماری های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید ارایه نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
612 تا 625
لینک کوتاه:
magiran.com/p2050002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!