تاثیر رهبری اخلاقی بر رفتار نوآورانه با میانجی گری استقلال شغلی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مدیران سازمانی به دنبال راه کارهایی برای رفتارهای نوآورانه و افزایش استقلال شغلی می باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر رهبری اخلاقی با رفتارهای نوآورانه با میانجی گری استقلال شغلی انجام شده است.

مواد و روش ها

این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است که روی 177 نفر از کارشناسان شرکت توزیع برق استان البرز انجام شد. نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد رهبری اخلاقی Brown و همکاران (2005 م.)، رفتارهای نوآورانه Janssen و همکاران (2000 م.) و استقلال شغلی De-Jong و Hartog (2010 م.) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Smart PLS2 و SPSS23 بهره گرفته شد.

یافته ها

بین رهبری اخلاقی، رفتارهای نوآورانه و استقلال شغلی همبستگی معنی داری وجود داشت (0/01=P). اثر مستقیم رهبری اخلاقی بر رفتار نوآورانه (β=0/27 و t=2/47) و استقلال شغلی (β=0/91 و t=18/91)، و اثر استقلال شغلی بر رفتار نوآورانه (β=0/65 و t=7/40) نیز معنی دار بود. اثر غیر مستقیم رهبری اخلاقی بر رفتار نوآورانه با نقش میانجی استقلال شغلی با استفاده از آزمون سوبل نیز معنی دار بود (β=0/22 و t=2/73).

نتیجه گیری

به کارگیری سبک رهبری اخلاقی می تواند زمینه را برای استقلال شغلی و افزایش رفتارهای نوآورانه فراهم می نماید. بنابراین به منظور ارتقای سطح استقلال شغلی کارکنان، به مدیران سازمان توصیه می گردد هنجارهای اخلاقی مانند صداقت، انصاف، تعهد و مسوولیت پذیری را در تعامل با کارکنان رعایت نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2052678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!