بررسی وضعیت تولیدات علمی حوزه زنان و زایمان ایران پیش و پس از طرح تحول نظام سلامت براساس پایگاه Web of Science: یک مطالعه علم سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جایگاه هر حوزه موضوعی در تولیدات علمی می تواند نشان دهنده توانمندی عملکرد علمی آن حوزه باشد. از آن جایی که زنان و زایمان یکی از مهمترین رشته های بالینی در حوزه علوم پزشکی است، از این رو این مطالعه با هدف بررسی وضعیت تولیدات علمی حوزه زنان و زایمان پیش و پس از طرح تحول نظام سلامت انجام شده است.

روش بررسی

این مطالعه علم سنجی که از سال 2008 تا 2017 در مقالات ایرانی از دیدگاه شاخص های تعداد مدارک تولیدی، تعداد استنادات دریافتی، میزان استناد به هر مقاله و شاخص H، حوزه زنان و زایمان که براساس پایگاه Web of Science انجام شده است.

یافته ها

میانگین میزان استناد به هر مقاله، تعداد مدارک و تعداد استنادات در 5 سال پیش از طرح تحول نظام سلامت،  به ترتیب برابر با 10/44، 196/6 و 1750/6 و در 5 سال پس از اجرای طرح، برابر با 3/89، 282/6 و 1031/4 می باشد. همچنین در حوزه، زنان و زایمان، میزان همکاری جهانی پیش و پس از طرح تحول سلامت، به ترتیب برابر با 13/06 و 13/25 می باشد. رمضانی تهرانی با 1/91 پرتولیدترین نویسنده و دانشگاه علوم پزشکی تهران با 23/77% بالاترین سازمان تولیدکننده و موضوع زنان و زایمان با 66/88% بیشترین سهم تولیدات علمی این حوزه را پوشش داده است.

نتیجه گیری

 یافته ها نشان می دهد، تولیدات علمی حوزه زنان و زایمان، از لحاظ کمیت (تعداد مدارک) پس از طرح تحول نظام سلامت روندی رو به رشدی داشته، اما از نظر کیفیت (استناد، شاخص H) رو به کاهش است. همچنین همکاری های جهانی پس از طرح تحول نظام سلامت افزایش یافته است و بیشترین همکاری این حوزه با کشور آمریکا و کمترین با کشورهای آسیایی بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
498 تا 504
لینک کوتاه:
magiran.com/p2053162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!