بررسی فراوانی مارکرهای CD236 ، CD34 وSTRO-1 در ضایعات پیش سرطانی و سرطان معده: یک مطالعه مقدماتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف

سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان های جهان و ایران است و عفونت با هلیکوباکتر پیلوری در ایجاد آن نقش اساسی دارد. مطالعات جدید در موش آزمایشگاهی نشان دادند ؛که عفونت با این باکتری منجر به مهاجرت سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان به بافت معده و در نهایت تبدیل آن ها به سرطان معده می شود. هر چند که وجود این سلول ها در بافت معده انسان تا کنون به خوبی بررسی نشده است. هدف مطالعه حاضر تعیین فراوانی مارکرهای  CD236 ، CD34 وSTRO-1  در ضایعات پیش سرطانی و سرطان معده بود.

روش بررسی

در یک مطالعه توصیفی، 10 نمونه از هر کدام از ضایعات پیش سرطانی دیس پلازی و متاپلازی و 15 نمونه سرطان معده از بخش پاتولوژی بیمارستان توحید برای رنگ ایمنوهیستوشیمی انتخاب شدند. نوع ضایعات پیش سرطانی و سرطانی قبلا توسط همکار پاتولوژیست تائید شده بود. سپس نمونه های با آنتی بادی های اختصاصی CD236 ، CD34وSTRO-1 و کیت ایمنوهیستوشیمی رنگ آمیزی شدند و توسط همکار پاتولولوژیست بررسی شدند.

یافته ها

در این پژوهش مشخص شد که CD34 صرفا در سطح سلول های اندوتلیال همه نمونه های مورد مطالعه بیان می شود. CD236 به مقدار کمی در سطح همه سلول های اپیتلیال معده در ضایعات پیش سرطانی بیان می شود، ولی میزان این پروتئین در بافت های سرطانی به مقدار بیشتری بیان می شود. بر عکس آنتی ژن STRO-1  در هیچ کدام از نمونه های مورد مطالعه یافت نشد.

نتیجه گیری

 مارکرهای CD34 وCD236 در همه بافت سرطانی معده انسان بیان می شوند، ولی آنتی ژن  STRO-1  که یک مارکر اختصاصی سلول های مرانشیمی است در سطح سلول های سرطانی معده وجود ندارد. این داده های اولیه نشان می دهند که سلول های سرطان معده یا از سلول های بنیادی مرانشیمی مغز استخوان منشاء نگرفته اند و یا اینکه بعد از سرطانی شدن ماهیت خود را از دست می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2055084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!