مقایسه پنج عاملی بزرگ شخصیت و دل بستگی ادراک شده و خودکارآمدی نوجوانان بزهکار و بهنجار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

میان بسیاری از صاحب نظران در این زمینه توافق کلی دیده می شود که نوجوانان بزهکار اغلب درمعرض آن گونه از روابط اجتماعی هستند که از ویژگی های آن، وجود مشکل های شخصیتی و نبود رابطه و پیوند نزدیک و صمیمانه بین والدین و فرزند و وضع نابسامان محیط خانوادگی است و این عوامل ارتباط مستقیمی با بزهکاری وی دارد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه پنج عامل بزرگ شخصیتی و دل بستگی ادراک شده و خودکارآمدی نوجوانان بزهکار و عادی بود. 

روش بررسی

روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری را تمامی نوجوانان پسر عادی و بزهکار شهر گرگان تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 120 نوجوان بزهکار پسر و 120 نوجوان عادی پسر بود که به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و از میان آنان 71 نوجوان بزهکار و 71 نوجوان عادی به صورت تصادفی ساده در نظر گرفته شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی شخصیت نئو (1985) و پرسشنامه دل بستگی کولینز و رید (1996) و مقیاس خودکارآمدی شرر و مادوس (1982) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، روش تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) با کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 به کار رفت و مقادیر احتمال کمتر از 0٫05 از نظر آماری معنادار بود. 

یافته ها

باتوجه به نتایج، بین ویژگی های شخصیتی نوجوانان بزهکار و عادی تفاوت معنادار آماری وجود داشت (0٫001>p). یافته ها مشخص کردند نوجوانان بزهکار درمقایسه با نوجوانان عادی در خرده مقیاس های روان آزردگی نمره بیشتری کسب کردند؛ اما در خرده مقیاس های برون گرایی، گشودگی به تجربه، توافق پذیری و در متغیر وظیفه شناسی نمره کمتری از گروه نوجوانان عادی به دست آوردند (0٫001>p). همچنین نوجوانان بزهکار در مولفه سبک دل بستگی اضطرابی درمقایسه با نوجوانان عادی دارای نمره بیشتری بودند. درنهایت بین متغیر خودکارآمدی در نوجوانان بزهکار و عادی تفاوت معناداری مشاهده شد. بدین صورت که میزان خودکارآمدی نوجوانان بزهکار کمتر از نوجوانان عادی بود (0٫001>p). 

نتیجه گیری

براساس یافته های این پژوهش ویژگی های شخصیتی و دل بستگی ادراک شده و خودکارآمدی ازجمله عوامل روانی موثر در بعد رفتارهای جامعه ستیزانه است؛ بنابراین توجه به حوزه دل بستگی در دوران کودکی توسط والدین و اهمیت ویژگی های شخصیت می تواند در ایمن نگه داشتن کودکان ونوجوانان دربرابر جرم های احتمالی تاثیرگذار باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2056366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!