اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر افزایش شادکامی افراد وابسته به مواد محرک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه افزایش مصرف مواد مخدر نگرانی روزافزونی را برای تمامی جوامع به دنبال دارد و مسئله وابستگی به مواد و سوء مصرف آن به معضلی اجتماعی درمانی تبدیل شده است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی روش درمان شناختی رفتاری (CBT) بر افزایش شادکامی افراد وابسته به مواد محرک انجام شد. 

روش بررسی

این مطالعه به صورت نیمه آزمایشی بود که از افراد وابسته به مواد محرک، 30 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. سپس به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار به کاررفته در این پژوهش، پرسشنامه شادکامی آکسفورد 1980 بود. مداخله درمان شناختی رفتاری، طی ده جلسه و هر جلسه 90 دقیقه برای گروه آزمایش صورت گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد تفاوت بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل، پس از حذف اثر نمرات پیش آزمون، در افزایش میزان شادکامی تاثیر معنا داری داشت (0٫001>p). همچنین، اثرات این آموزش بعد از گذشت یک ماه پایدار بوده و تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش مشاهده نشد (0٫073=p).

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، به نظر می رسد درمان شناختی رفتاری می تواند موجب افزایش شادکامی شود؛ بنابراین، توصیه می گردد آموزش درمان شناختی رفتاری توسط روان شناسان و روان درمانگران به عنوان روشی مداخله ای در جهت پیشگیری درزمینه مصرف مواد به کار گرفته شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2056384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!