تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر هوش اخلاقی، هوش معنوی و خرد در سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حضور ذهن و آگاهی در لحظه جاری، می تواند راهی برای رسیدن به شناخت و عاطفه و تاملی قوی تر باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر هوش اخلاقی، هوش معنوی و خرد سالمندان بود. 

روش بررسی

طرح این پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی سالمندان عضو کانون های سالمندی شهر تهران بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، 50 نفر از سالمندان 65 سال به بالای مناطق 1، 14 و 19 انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه مساوی گمارده شدند. بعد از کسب رضایت کتبی برای شرکت در پژوهش، ابزارهای پژوهش، شامل پرسش نامه هوش اخلاقی لینک و کیل (2008)، پرسش نامه هوش معنوی کینگ (2007) و پرسش نامه سه بعدی خرد آردلت (2003) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از آزمون تی دو گروه مستقل و با سطح اطمینان 99درصد با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد میانگین نمرات پیش آزمون دو گروه تفاوت معناداری نداشت؛ اما پس آزمون دو گروه گواه و آزمایش در همه مولفه های متغیر هوش معنوی، در دو مولفه از متغیر هوش اخلاقی (درست کاری، مسئولیت) و در هر سه مولفه متغیر خرد تفاوت معناداری داشت (0٫01>p).

نتیجه گیری

براساس یافته های این پژوهش، آموزش ذهن آگاهی به سالمندان کمک می کند متغیرهایی مانند هوش معنوی، هوش اخلاقی و خرد را افزایش دهند. افزایش این متغیرها به فرد در جهت وحدت بخشیدن و معنادارکردن زندگی خود کمک درخور توجهی می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2056399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!