تنوعات زبانی و گفتمان محور در چکیده مقالات بین رشته ای حوزه تربیت بدنی در بافت انگلیسی بعنوان زبان میانجی برای اهداف آکادمیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

چکیده انتشار در ژورنالهای انگلیسی غالب در عصر بین المللی سازی آموزش و پرورش برای نویسندگان غیربومی بسیار چالش برانگیز است ، و این امر مدرسان انگلیسی برای اهداف علمی و انگلیسی برای چاپ پژوهش را ناگزیر میسازد تا نسبت به ارتقاء توانایی نویسندگان با مطلع ساختن آنها از آخرین تغییرات ایجاد شده در مقالات تحقیقاتی و بخش بسیار مهم آنها یعنی چکیده ناشی از انگلیسی به عنوان زبان میانجی با اهداف اکادمیک اقدام کنند. برای شناسایی تغییرات گفتمان محور-زبانی در چکیده مقالات دو زیر رشته شاخه علوم تربیت بدنی در انگلیسی به عنوان زبان میانجی با اهداف آکادمی ، 120 مقاله چکیده مقاله (60 چکیده مقاله در حوزه پزشکی ورزشی و 60 چکیده مقاله در حوزه مدیریت ورزشی) به طور تصادفی از شش مجله برجسته در ایران ، هند و آمریکا ، با استفاده از مدل کاکرو (1985) انتخاب شدند. چکیده ها با استفاده از مدل پنج گامی هایلند (2000) به لحاظ ساختار گام ها و نیز به لحاظ واژگان-گرامری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد که گام سه ، مدل گامی "مقدمه-هدف-روش-دستاورد-نتیجه" و همچنین کلمه "مطالعه" به ترتیب بسامد بالایی در پیکره مورد مطالعه داشتند. گونه های دیگری نیز در این مطالعه مشاهده شدند از جمله گامهای ترکیبی، گامهای تکراری، گامهای حذفی، گامهای جابجا شده. در مقایسه با نویسندگان دومین لایه مورد اشاره در مدل کاکرو، نویسندگان خارجی ترین لایه مورد اشاره در مدل کاکرو تجانس و نزدیکی فوق العاده ای با نویسندگان چکیده حوزه بسیار درونی زبانی در مدل کاکرو داشتند و چکیده ها با بالاترین انسجام مشاهده شد. این مطالعه دارای فواید آموزشی برای آموزش دهندگان کارگاه های چاپ مقاله در ژورنالهای انگلیسی زبان و نیز نویسندگان این حوزه تحقیق علمی دارد و به آنها در طراحی دوره ها و کارها کمک نموده با با بصیرت بیشتری به کار خود مشغول شوند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
64 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2057960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!