تاثیر مخارج سلامت بر شاخص توسعه انسانی (HDI) در ایران، سال 1393-1380

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مقوله سلامت، ارتباط تنگاتنگی با پیشرفت و توسعه همه جانبه؛ من جمله توسعه اقتصادی و انسانی دارد. هزینه های بهداشتی، عوامل مهمی هستند که بر رشد اقتصادی تاثیرگذارند. این مخارج می تواند در کنار نیروی انسانی و سرمایه فیزیکی موجب افزایش توسعه انسانی گردد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مخارج سلامت (دولتی و خصوصی) بر شاخص توسعه انسانی (HDI) انجام شد.

روش بررسی

مطالعه حاضر، یک مطالعه سری زمانی است که در آن داده های مرتبط با مخارج سلامت و شاخص توسعه انسانی در سری زمانی سال های 1393-1380 جمع آوری شد. سپس با استفاده از مدل های سری زمانی در اقتصادسنجی و روش اقتصادسنجی خودرگرسیونی (VAR)، با تکنیک های علیت گرنجر به تحلیل آن ها پرداخته شد.

یافته ها

 در این مطالعه مخارج عمومی سلامت با نرخ باسوادی بزرگسالان، رابطه ای یک طرفه داشت و جهت آن از مخارج عمومی سلامت به نرخ با سوادی بزرگسالان می باشد. مخارج خصوصی سلامت با نرخ باسوادی بزرگسالان، رابطه ای یک طرفه داشت و جهت آن از مخارج خصوصی سلامت به نرخ با سوادی بزرگسالان می باشد. همچنین بین مخارج عمومی سلامت و GDP سرانه، رابطه ای دو طرفه وجود داشت.

نتیجه گیری

 نتایج مطالعه حاضر نشان داد مخارج بهداشتی بر روی شاخص توسعه انسانی، تاثیر معنی داری دارد. با توجه به نقش مهم بخش خصوصی در تامین و ارتقای سلامت جامعه، پیشنهاد می گردد توجه ویژه ای از سوی دولت بر این امر صورت گیرد و با تلاش بیشتر در جهت تامین اعتبارات هر دو بخش دولتی و خصوصی، موجبات بهبود و ارتقای شاخص توسعه انسانی فراهم شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2058825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!