چالش های زندگی هوشمند: نقش بهزیستی روانشناختی و سلامت روانی در پیش بینی اعتیاد به تلفن همراه نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

در طول دهه گذشته، تعداد روزافزونی از مطالعات به صورت جداگانه و در جمعیت های مختلف اعتیاد به تلفن همراه را موردبررسی قرار داده اند. پژوهش کنونی، ارتباط بهزیستی روان شناختی و سلامت روانی در تبیین اعتیاد به تلفن همراه میان دانش آموزان نوجوان را به بوته کنکاش سپرد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. شرکت کنندگان پژوهش 300 دانش آموز (162 پسر و 138 دختر) بودند که به روش خوشه ای چندمرحله ای تصادفی از مدارس متوسطه دوره دوم شهر اهواز انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از مقیاس بهزیستی روان شناختی، پرسش نامه سلامت روان و پرسش نامه اعتیاد به تلفن همراه استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بهزیستی روان شناختی کلی و تمامی ابعاد آن به صورت منفی اعتیاد به تلفن همراه را پیش بینی می کنند. افزون بر این، سلامت روانی کلی و سه خرده مقیاس اضطراب و بی خوابی، کارکرد اجتماعی و افسردگی پیش بینی کننده های مثبت اعتیاد به تلفن همراه بودند. با این وجود، خرده مقیاس علائم جسمانی پیش بین معناداری برای اعتیاد به تلفن همراه به شمار نرفت.

نتیجه گیری

یافته های فوق مبین آن است که سودمندی فناوری را نمی توان به چالش کشید، اما برای جلوگیری از استفاده اعتیادآور تلفن همراه، توجه بیشتر به نوجوانان در دوره های آموزشی پایین تر و به کارگیری آموزش بهداشت روانی به منظور ارتقاء بهزیستی روان شناختی و سلامت روانی و استفاده صحیح و موثر از تلفن همراه در بین مدارس ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!