تاثیر هشت هفته تمرین تناوبی شدید و مصرف کروسین بر استرس اکسیداتیو بافت کبد رتهای نر تحت القای مزمن دوکسوروبیسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دوکسوروبیسین (Dox) یک آنتی بیوتیک آنتراسیکلین است که به طور گسترده ای به عنوان عامل شیمی درمانی استفاده می شود. با این حال، مفیدبودن این عامل باتوجه به عوارض جانبی آن محدود است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تمرین تناوبی شدید و مصرف کروسین بر استرس اکسیداتیو بافت کبد رت های نر تحت القای مزمن دوکسوروبیسین بود.

مواد و روش ها

 در این مطالعه تجربی 40 سر رت نر نژاد ویستار در گروه های کنترل سالم، دوکسوروبیسین (mg/kg 2 در 7 دوز)، دوکسوروبیسین-کروسین (mg/kg2)، دوکسوروبیسن-تمرین و دوکسوروبیسین-تمرین-کروسین قرار گرفتند. گروه های تمرینی به مدت 8 هفته، 5 روز در هفته، با تناوب های 2 دقیقه ای و با شدت 90-80 درصد سرعت بیشینه دویدند. سطح مالون دی آلدهید، فعالیت آنزیم های سوپراکسیددیسموتاز و کاتالاز در بافت کبدی اندازه گیری شد.

نتایج

دوکسوروبیسین باعث افزایش معنی داری در سطح مالون دی آلدهید و کاهش معنی داری در فعالیت سوپراکسیددیسموتاز و کاتالاز بافت کبد در گروه های دریافت کننده دوکسوروبیسین در مقایسه با گروه کنترل سالم شد (0/001=P). کاربرد هر سه مداخله باعث کا هش معنی داری در سطح مالون دی آلدهید (0/001=P) و افزایش معنی داری در فعالیت سوپراکسیددیسموتاز و کاتالاز در نتیجه ی دریافت تمرین (در هر دو آنزیم، 0/001=P)، کروسین (0/002=P و 0/001=P) و ترکیب تمرین و کروسین (در هر دو آنزیم، 0/001=P) در مقایسه با گروه کنترل دوکسوروبیسین شد. همچنین اثر ترکیبی تمرین و کروسین بهتر از اثر هر کدام به تنهایی بود (0/001=P).

نتیجه گیری

به نظر می رسد تمرینات منظم تناوبی شدید، کروسین و ترکیب این دو می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو، اثرات محافظتی در برابر سمیت کبدی ناشی از دوکسوروبیسین داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
485 تا 494
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!