تاثیر «بسته آموزش جنسی حین ترخیص» بر دانش و کیفیت زندگی جنسی بیماران پس از پیوند یا آنژیوپلاستی عروق کرونر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اختلالات جنسی به وفور بین بیماران قلبی مشاهده می شود. از روش های مختلفی برای بهبود این اختلالات استفاده می شود ولی هنوز مشکلات جنسی، منجر به پیامدهای خانوادگی و افت کیفیت زندگی می شود. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثیر بسته آموزش جنسی بر دانش و کیفیت زندگی جنسی مبتلایان پس از پیوند یا آنژیوپلاستی عروق کرونر در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال 1397 انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه به روش مداخله ای تصادفی شاهددار انجام شد. در گروه مداخله، بسته آموزش از بحث آموزش جنسی پرستاری قلب و در گروه شاهد برنامه روتین اجرا شد. در ابتدای مطالعه و دو ماه پس از ترخیص، پرسشنامه کیفیت زندگی جنسی آبراهام و دانش جنسیYi-Hung  تکمیل شد. مداخله روی 71 نفر بیماری انجام شد که شرایط مطالعه را داشتند. بیماران پس از درمان تهاجمی قلب در گروه مداخله (34 نفر) و شاهد (37 نفر) تخصیص داده شدند که از نظر: سن و جنس، بیماری های زمینه ای، درمان دارویی و تهاجمی تفاوت معنی داری نداشتند. داده ها با نرم افزار SPSS ویرایش 16 و با تست کای دو، تی تست، من ویتنی و ویل کاکسون مورد تحلیل آماری قرار گرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که میانگین نمره دانش جنسی و کیفیت زندگی جنسی حین ترخیص و دو ماه بعد از آن در دو گروه، کاهش معنادار داشت (P به ترتیب 0/001 و 0/01).

نتیجه گیری

آموزش جنسی حین ترخیص در بهبود نمره دانش و کیفیت زندگی جنسی بیماران، بعد از ترخیص از پیوند یا آنژیوپلاستی عروق کرونر موثر می باشد. بنابراین می توان از آموزش جنسی زمان ترخیص در حین توانبخشی بیماران بعد از درمان های تهاجمی قلبی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
521 تا 527
لینک کوتاه:
magiran.com/p2060936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!