بوتولیسم شیرخوران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کلستریدبوم بوتولونیوم، توکسینی است که عموما در خاک و فرآورده های عسل یافت می شود. توکسین بوتولنیوم، یکی از بیشترین موارد کشنده ای است که سیستم عصبی- عضلانی شیرخوار را مورد حمله قرار می دهد و در نتیجه عواقب گسترده ای را به دنبال دارد. حرکت سریع بیماری بوتولیسم شیرخوران به سمت نارسایی تنفسی، تشخیص و درمان آن را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است. این مقاله می کوشد اپیدمیولوژی، پاتوفیزیولوژی، یافته های بالینی، تشخیص، درمان و پیش آگهی بوتولیسم به همراه نقش پرستاران در پیشگیری از این بیماری در شیرخوران را مرور نماید.

مواد و روش ها

مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که با استفاده از منابع الکترونیکی، پایگاه های اطلاعاتی Pubmed و Science Direct و پژوهش های مرتبط از سال 2000 تا 2014 تدوین شده است.

یافته ها

بوتولیسم شیرخوران با جذب نوروتوکسین حاصل از قورت دادن کلستریدیوم بوتولونیوم ایجاد می شود. عسل و آلودگی محیطی از منابع اصلی ابتلاء به این بیماری است. علایم بالینی بدنبال فلج پیشرونده عصبی عضلانی ایجاد می شود. مناطق درگیر شامل اعصاب عضلانی است که از گردن منشعب می شوند و سپس عضلات تنه، دیافراگرام و انتهاها درگیر می شوند. تشخیص بر اساس علایم بالینی و وجود توکسین در مدفوع داده می شود. درمان و حمایت همه جانبه از شیرخوار از لحاظ مراقبتی شامل تهویه مکانیکی و تجویز ایمونوگلوبولین بوتولونیوم انسانی می باشد.

بحث و نتیجه گیری

درمان به موقع بوتولیسم شیرخوران از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند، بنابراین باید درمان هرچه سریع تر توسط ایمونوگلوبولین داخل وریدی شروع گردد و در این مواقع لازم نیست منتظر نتایج آزمایشگاهی بود. از طرفی درمان فوری بوتولیسم شیرخوار با ایمونوگلوبولین داخل وریدی مدت اقامت در بیمارستان و کاهش هزینه های درمانی و شدت بیماری را در پی دارد. ارائه به موقع خدمات پرستاری و ارتقاء آگاهی عموم مردم از طریق آموزش بسیار حائز اهمیت است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2061145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!