توزیع جغرافیایی بیماری مالاریا درشهرستان جهرم طی سال های1385 الی1395

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مسائل بهداشت عمومی و انتشار بیماری ها با جغرافیای مناطق رابطه مستقیم دارند. این مطالعه با هدف تعیین توزیع مکانی موارد بروز بیماری مالاریا در شهرستان جهرم واقع درجنوب استان فارس، با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)  طراحی و اجرا شد.
 
مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی بوده که جهت تحلیل مکانی طول و عرض جغرافیایی مربوط به محل سکونت هر بیمار، از روش خود همبستگی مکانی موران (Moran) و روش درون یابی کرینجینگ (Kriging)در محیط نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی(نسخه 3/10) استفاده گردید.
نتایج
طی سال های مورد مطالعه 136 مورد بیماری رخ داده است که بیشترین بروز انگلی(API) مربوط به سال های 1387، 1385 و 1386 به ترتیب با بروز انگلی116/0، 115/0و 108/0 در هزار نفر جمعیت بوده و از سال 1387 به بعد بروز انگلی با نوسان اندکی سیر نزولی داشته است. تحلیل مکانی، روش درون یابی کرینجینگ و طبقه بندی جفو، نشان داد که مناطق حاشیه شهر جهرم دارای میزان خطر بروز بسیار زیاد(میزان بروز275/0در هزار نفر جمعیت) و توزیع بیماری نیز به صورت تصادفی بود.(P=0.73)(Moran index=0.04) (Z-score=0.33)
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد شیوع بیماری مالاریا درحاشیه شهر جهرم بیشتر از سایر مناطق می باشد. تحلیل مکان بیماری نیز به ما نشان داد که مناطق با شیوع بالا و بررسی عوامل محیطی، می تواند بعنوان ابزار مفید، در برنامه کنترل و پیشگیری از مالاریا کمک شایانی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2063754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!