فراوانی آلودگی باکتریایی فرآورده های پلاکتی در سازمان انتقال خون جهرم در سال 96-1395

پیام:
چکیده:

چکیده

سابقه و هدف

اغلب موارد سپسیس باکتریایی مرتبط با انتقال خون ناشی از کنسانتره پلاکتی (PC) آلوده شده است. غربالگری کنسانتره پلاکتی برای تشخیص آلودگی باکتریایی در ایران ضروری است و در برنامه های کنترل کیفیت انجام می شود. در این تحقیق، فراوانی آلودگی باکتریایی کنسانتره پلاکتی در راستای کنترل کیفیت با روش رنگ آمیزی گرم و کشت میکروبی موردمطالعه قرار گرفت.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی- مقطعی به صورت تصادفی، تعداد 880 کورد از 440 کیسه فرآورده پلاکتی (از هر کیسه پلاکتی 2 عدد کورد به دست آمد) در روزهای اول و سوم انتخاب و وارد مطالعه گردید. پس از تهیه اسمیر مستقیم جهت رنگ آمیزی گرم، نمونه ها در محیط های بلاد آگار، و آگار شکلاتی در شرایط هوازی و میکروائروفیل جهت شناسایی کوکسی های گرم مثبت و منفی و باسیل های گرم مثبت و در محیط مک کانکی در شرایط هوازی جهت شناسایی باسیل های گرم منفی کشت داده شدند.
یافته ها
از مجموع 440 کیسه پلاکتی افراد اهداءکننده در سازمان انتقال خون جهرم که از هرکدام 2 عدد کورد پلاکتی (880 نمونه) برای بررسی در روزهای اول و سوم تهیه شد، 1 مورد استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس جدا شدند. لذا میزان فراوانی آلودگی فرآورده های پلاکتی در شهرستان جهرم 23/0 درصد تشخیص داده شد.
نتیجه گیری
انجام آزمایش های رنگ آمیزی و کشت باکتریایی از کوردهای تمام کیسه های پلاکتی قبل از مصرف راه کار مناسبی در راستای ایمنی و پیشگیری از واکنش های ناشی از آلودگی باکتریایی فرآورده های پلاکتی و کنترل کیفی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2063760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!