تاثیر آموزش مادربزرگ ها بر نگرش آنها نسبت به شیردهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مادربزرگ ها افراد کلیدی برای موفقیت در شیردهی هستند. نگرش شیردهی مثبت مادربزرگ یکی از عوامل تاثیرگذار بر مدت شیردهی مادر می باشد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مادربزرگ ها بر نگرش آنها نسبت به شیردهی انجام شد.

روش بررسی

این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است که بر روی 64 مادربزرگ مادری مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) تهران در سال 1397 انجام شد. مادربزرگ های مادری واجد معیارهای ورود، به روش نمونه گیری مستمر تا زمان تکمیل حجم نمونه انتخاب شدند. افراد به صورت هفتگی به دو گروه مداخله (32=n) و کنترل (32=n) تخصیص یافتند. در گروه مداخله، مادربزرگ های مادری نوزاد به همراه دختران نخست زای خود در دو جلسه یک ساعته آموزش شیردهی در بارداری (34-31 هفته) و (37-35 هفته) شرکت داشتند. در گروه کنترل، مادربزرگ های مادری آموزشی دریافت نکردند و محتوای آموزشی بعد پایان دو جلسه آموزشی به ایشان تحویل داده شد. مقیاس نگرش شیردهی (Iowa Infant Feeding Attitude Scale) قبل و بلافاصله بعد از آموزش در دو گروه تکمیل شد. داده ها با آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.

یافته ها

 آزمون آماری تی مستقل، تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمره نگرش شیردهی در زمان قبل مداخله بین دو گروه کنترل و مداخله نشان نداد. هرچند، تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمره نگرش شیردهی بلافاصله بعد مداخله بین دو گروه کنترل (53/7 ± 12/60) و مداخله (36/1 ± 21/74) وجود داشت (001/0>P). به طوری که میانگین نمره کسب شده در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود. به عبارت دیگر آموزش مادربزرگ ها باعث افزایش معنی دار نمره نگرش شیردهی در گروه مداخله شد.

نتیجه گیری کلی

 یافته ها نشان داد که آموزش شیردهی به مادربزرگ ها بر بهبود نگرش آنها نسبت به شیردهی موثر است. با توجه به نتایج مطالعه، حضور مادربزرگ ها در کلاس های آموزش شیردهی در بهبود نگرش آنها نسبت به شیرمادر و ارتقاء تغذیه انحصاری با شیر مادر می تواند موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2063971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!