عوارض پوستی آمپول Lipiidol در شهر خرم آباد

پیام:
چکیده:
مقدمه
عوارض ناشی از کمبود ید گریبان گیر میلیونها نفر در سراسر جهان است. نمک یددار و ید محلول در روغن برای جبران کمبود مناسب است؛ بطوری که یک دوز ید محلول در روغن می تواند کمبود ید را برای 5-3 سال تصحیح نماید.
هدف از انجام این مطالعه بررسی عوارض پوستی آمپول لیپدول در شهر خرم آباد بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه به بررسی عوارض پوستی ناشی از تزریق ید به میزان 1-0.5 میلی لیتر از ید محلول در روغن Lipiodol در 116 بیمار که با عوارض پوستی به درمانگاه تخصصی پوست خرم آباد طی نیمه اول سال 76 مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود.
یافته ها
از 116 نفر نفر مراجعه کننده 115 نفر زن و 1 نفر مرد بودند. حدود 78% عوارض پوستی در عرض یک ماه پس از تزریق روی داده بود. از نظر سنی بیشتر عوارض در گروه سنی 33-24 سال (43.96%) قرار داشتند. 25.8% دارای سابقه حساسیت به انواع داروها و غذاها بودند. اکثر ضایعات 91.3% محدود به ناحیه تزریق بوده (بازو یا باسن) و در بقیه موارد هم (8.7%) به صورت ژنرالیزه بوده است. ضایعات عمدتا با خارش در ناحیه تزریق شروع شده؛ سپس یکسری راشهای اریتماتو با ادم موضعی نیز به آن اضافه شده بود. در تعدادی از موارد، ادم و اریتم کل اندام را گرفتار کرده بود.
نتیجه گیری
بنا به اطلاعات موجود می توان استنباط کرد که مکانیزم احتمال بروز ضایعات پوستی افزایش واکنش حساسیتی تاخیری می باشد (Delayed Hypersensivity) بنابراین با توجه به بروز بسیار کم عوارض پوستی ناشی از تزریق Lipiodol، هنوز هم این روش یدرسانی در مناطق هیپراندمیک گواتر می تواند مفید باشد؛ البته مشروط به اینکه برای افراد پرخطر تمهیدات ویژه در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p206623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!