بکارگیری مدل رگرسیون لجستیک دو متغیره در تعیین عوامل مرتبط با ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در افراد 65-35 ساله شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در جهان، بیماری های قلبی- عروقی هستند که در میان عوامل ایجاد کننده این بیماری ها، فشار خون و دیابت اهمیت بیشتری دارند. با توجه به همبستگی بالای این دو بیماری می توان عوامل مرتبط با ابتلای همزمان به آن ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار داد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف به کارگیری مدل رگرسیون لجستیک دو متغیره در راستای تعیین عوامل مرتبط با ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در افراد 65-35 ساله شهر مشهد انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه مقطعی- تحلیلی حاضر در ارتباط با فاز مقطعی داده های مطالعه مشهد انجام شد. متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش عبارت بودند از: اطلاعات جمعیت شناختی، اشتغال، استعمال دخانیات، شاخص توده بدنی، میزان فعالیت فیزیکی، اضطراب، افسردگی، کلسترول، تری گلیسیرید و شاخص نسبت دور کمر به باسن. باید خاطرنشان ساخت که متغیرهای دیابت و پرفشاری خون به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل ها داده ها نیز با استفاده از نرم افزار R3.4.4 در سطح معنا داری (05/0P<) صورت گرفت.

یافته ها

براساس نتایج، ارتباط میان سن، سطح تحصیلات، شاخص توده بدنی، شاخص نسبت دور کمر به باسن، اضطراب، افسردگی، کلسترول و تری گلیسیرید با ابتلا به دیابت معنا دار بود (05/0P<). در ارتباط با فشار خون بالا نیز ارتباط سن، جنسیت، وضعیت اشتغال، شاخص توده بدنی، شاخص نسبت دور کمر به باسن، اضطراب، کلسترول و تری گلیسیرید معنا دار بود (05/0P<).

نتیجه گیری

بر مبنای نتایج، استفاده از مدل دو متغیره به جای مدل های یک متغیره در شرایط وجود همبستگی به منظور دستیابی به نتایج دقیق تر پیشنهاد می شود. با توجه به اینکه بخش عمده ای از عوامل مرتبط، متغیرهای قابل کنترل مربوط به سبک زندگی بودند، بهتر است اقدامات در حوزه آموزش عمومی و پیشگیری در جهت ارتقای شیوه زندگی سالم در سطح جامعه معطوف گردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!