استاندارد سازی پرسشنامه رضایت بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان نجمیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رضایتمندی بیمار یکی از مهم ترین شاخص های ارکان سیستم های ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعه حاضر با هدف استاندارد سازی پرسشنامه رضایت بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان نجمیه انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه تحلیلی- مقطعی حاضر در ارتباط با 538 نفر از بیماران بستری مراجعه کننده به بیمارستان فوق تخصصی "نجمیه" طی سال 1396 و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با اندازه انجام شد. در این مطالعه پس از بررسی روایی محتوایی به منظور بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد و برای بررسی پایایی، روش آلفا مورد استفاده قرار گرفت. همچنین به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار های SPSS 24و AMOS 24در سطح معناداری 05/0 بهره گرفته شد.

یافته ها

نمونه آماری مورد بررسی در این مطالعه (538 نفر) متشکل از 200 زن (2/37 درصد) و 338 مرد (8/62 درصد) بود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان دهنده سه عامل با تبیین بیش از 67 درصد از واریانس و شاخص Kaiser-Meyer-Olkinمعادل 93/0 بودند که این عوامل توسط تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفتند (63/0PCFI=، 05/0RMSEA=). شایان ذکر است که پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ معادل 93/0 گزارش گردید.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه شاخص های روایی و پایایی پرسشنامه رضایت بیماران در بخش اورژانس بیمارستان نجمیه همگی در حد مطلوبی قرار داشتند، می توان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا به منظور اندازه گیری رضایت بیماران بستری در اورژانس استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2067656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!