گزارش یک مورد نادر از بیماری کاستلمن با تظاهر توده گردنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هایپرپلازی آنژیوفولیکولار لنف نود ALNH (یا بیماری کاستلمن) CD یک بیماری لنفوپرولیفراتیو غیر نئوپلاستیک خوش خیم ناشایع است. این بیماری میتواند در غالب یک توده لوکالیزه تظاهر کند. در این مقاله مورد نادری از بیماری کاستلمن در یک خانم 34 ساله که با یک توده گردنی مراجعه کرده است معرفی شده است.

گزارش مورد

خانم 34 ساله در تیر ماه سال 1397 با شکایت توده گردن که از هفت سال قبل ایجاد شده بود و از حدود ده روز قبل از مراجعه دچار درد شده بود به درمانگاه درد مراجعه کرد. سپس به درمانگاه جراحی عمومی ارجاع شد. ارزیابی های پاراکلینیک اولیه شامل سونوگرافی و CT اسکن گردن نشان دادند که توده بدخیم نیست. به علت محل آناتومیک خطرناک توده، جراحی انجام نشد. با توجه به اینکه در طول یکسال اخیر، سایز توده افزایش پیدا کرده و در لمس دردناک بود، بیمار رضایت به جراحی داد. بیمار شرح حالی مبنی بر علایمی سرشتی طی هفت سال گذشته نمیداد. در معاینه فیزیکی یک توده 2.5 سانتی متر حساس و متورم که به عضله استرنوکلوییدوماستوئید چپ چسبندگی داشت لمس میشد. آزمایشات اولیه شامل شمارش سلولهای خونی نرمال بودند. برای بیمار مجددا CT اسکن و سونوگرافی درخواست شد. در سونوگرافی توده هموژن هیپواکو به ابعاد 40 * 27 * 60 میلی متر در مثلث خلفی چپ گردن گزارش شد. یافته CT اسکن شامل یک توده هموژن بیضی شکل و ایزودنس با عضله استرنوکلوییدوماستوئید چپ با حاشیه مشخص به ابعاد 42 * 30 * 60 میلی متر بود. تشخیص افتراقی های اولیه شامل شوانوم، لنفوم و لنفادنوپاتی واکنشی بود. بیمار با موفقیت تحت عمل جراحی قرار گرفت.

نتیجه گیری

بیماری کاستلمن یکی از تشخیص افتراقی های مهم توده گردنی است. یافته های هیستوپاتولوژیک جهت رسیدن به تشخیص قطعی نیاز است. برخی از انواع این بیماری با بدخیمی هایی نظیر لنفوم نان هوچکین و سارکوم کاپوسی مرتبط هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2068271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!