ملاتونین و سندرم تخمدان پلی کیستیک: یک مطالعه مروری نظامند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال غدد درون ریز است که تقریبا 20% از زنان در سن باروری را تحت تاثیر قرار می دهد.PCOS  با هیپرآندروژنیسم، چاقی، بی نظمی قاعدگی و ناباروری بدون تخمک گذاری همراه است. ملاتونین هورمون اصلی غده پینه آل است که در تنظیم ریتم های شبانه روزی شرکت می کند. در سال های اخیر گزارش شده است که میزان ملاتونین در مایع فولیکولار بیماران مبتلا به PCOS به طور معنی داری کاهش پیدا می کند. گیرنده های هورمون ملاتونین در تخمدان و داخل مایع فولیکولار، در تنظیم ترشح استروئیدهای جنسی در مراحل مختلف بلوغ فولیکول های تخمدان نقش دارند. علاوه بر این، ملاتونین یک آنتی اکسیدان قوی و یک مهارکننده رادیکال های آزاد است که از فولیکول های تخمدان در هنگام بلوغ فولیکولار محافظت می کند.

هدف

در این مقاله، به بررسی مطالعات گذشته و خلاصه ای از تحقیقات فعلی در مورد نقش ملاتونین در بیماری PCOS می پردازیم.

مواد و روش ها

پایگاه های اطلاعاتی نظیر PubMed/MEDLINE، Web of Science، Scopus و Reaxys از ابتدا تا دسامبر سال 2018 مورد بررسی قرار گرفتند و کلمات کلیدی «ملاتونین» و «سندرم تخمدان پلی کیستیک» یا «PCOS»، مطابق با معیارهای های گزارش شده در بررسی سیستماتیک و متا آنالیز (PRISMA) برای نوشتن مقاله مروری نظامند مورد استفاده قرار گرفتند.

نتایج

با توجه به داده های بدست آمده در بررسی ما استنباط می شود که تجویز ملاتونین می تواند کیفیت تخمک و جنین را در بیماران مبتلا به PCOS بهبود بخشد. همچنین ملاتونین می تواند اثرات مفیدی در اصلاح تغییرات هورمونی در بیماران مبتلا به PCOS داشته باشد.

نتیجه گیری

از آنجایی که اختلالات متابولیکی مهمترین علت برای شروع PCOS می باشند، ملاتونین از طریق عملکرد مثبتش بر روی فعالیت های متابولیک، می تواند مانع این روند شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
865 تا 882
لینک کوتاه:
magiran.com/p2068460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!