تولید لاین های جدید سلول های بنیادی رویانی انسانی (یزد 1-3) و انجماد شیشه ای آنها با استفاده از ابزار کرایوتک و کرایووین: یک گزارش از منابع آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فراهم کردن بانک سلولی در مراحل اولیه تکثیر سلول های بنیادی رویانی انسانی نیازمند یک روش انجماد سلولی بهینه می باشد. انجماد شیشه ای به عنوان یک روش بهینه در حفظ و ذخیره سلول های زایا و رویان در روش های کمک باروری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین انجماد شیشه ای با استفاده از نی های کشیده شده برای حفظ سلول های بنیادی رویانی انسانی نیز استفاده شده است.

هدف

تولید و شناسایی لاین های جدید سلول های بنیادی رویانی انسانی و انجماد شیشه ای آنها با استفاده از ابزار کرایوتک و کرایووین.

مواد و روش ها

با استفاده از روش کشت در قطره های درمقیاس میکرو، لاین های جدید سلول های بنیادی رویانی انسانی بر روی لایه تغذیه کننده متشکل از سلول های فیبروبلاست جنینی موشی تولید شدند، که بعدا بر روی دو نوع لایه تغذیه کننده موشی و انسانی (سلول های فیبروبلاست جنینی موشی و سلول های فیبروبلاست پوست ختنه انسانی) تکثیر پیدا کردند. برای تهیه بانک سلولی اصلی برای هر لاین سلولی 100 عدد از ابزار کرایوتک و کرایووین جهت انجماد شیشه ای استفاده شد. همچنین فلاسک های حاصل از تکثیر سلول های بنیادی رویانی انسانی یزد با روش قدیمی انجماد آهسته ذخیره شدند.

نتایج

پرتوانی لاین های سلولی یزد با استفاده از بررسی بیان ژن های مرتبط با پرتوانی و شناساگرهای اختصاصی مورد ارزیابی قرار گرفت. توانایی تمایزی  سلول ها با استفاده از روش تشکیل اجسام شبه رویانی و همچنین روش کشت تک لایه و بررسی بیان ژن های تمایزی مربوط به سه لایه جنینی و سلول های زایا در سلول های تمایز یافته مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت بررسی محتوای کروموزومی سلول ها از روش کاریوتایپ استفاده شد.

نتیجه گیری

ابزار کرایوتک و کرایووین مورد استفاده قرار گرفته جهت انجماد شیشه ای در مراحل ابتدایی تولید لاین های جدید سلول های بنیادی رویانی انسانی ابزار مناسبی برای ذخیره این سلول ها می باشند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
891 تا 906
لینک کوتاه:
magiran.com/p2068462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!