تاثیر اسانس رزماری بر بیان ژن آنتی آپوپتوز BCL-XL در رده سلولی MCF-7 سرطان پستان

چکیده:
مقدمه و هدف
سرطان پستان شایع ترین سرطان در میان زنان است که به طرق مختلف مورد درمان قرار می گیرد. در این راستا، استفاده از داروهای گیاهی به علت عوارض جانبی کمتر از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و ترکیبات موجود در گیاهان قادر به مهار تکثیر و رشد تومور می باشند. رزماری یکی از گیاهانی است که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند دارای خواص ضدسرطانی از طریق اثر بر مسیرهای سلولی باشد. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی اثر اسانس رزماری بر بیان ژن BCL-XL بر سرطان پستان است.
 مواد و روش ها: به منظور ارزیابی سمیت سلولی اسانس رزماری سلول های MCF-7 به مدت 24، 48 و 72 ساعت در معرض غلظت های مختلفی از اسانس قرار گرفته و قابلیت زنده ماندن آنها با استفاده از روش MTT مورد بررسی قرار گرفت. سپس، سلول های MCF-7 به مدت 24 ساعت در معرض اسانس قرار داده شدند تا میزان بیان ژن BCL-XL با استفاده از تکنیک Real Time PCR مورد سنجش قرار گیرد.
 
نتایج
نتایج نشان می دهد که مرگ سلولی وابسته به زمان و دوز است. تاثیر مقادیر مختلف اسانس بر میزان بقای سلول های سرطانی از نظر آماری معنی دار (p˂0.05) بوده و کمترین درصد بقا در 72 ساعت 19 درصد است. نتایج Real Time PCR نشان دهنده ی کاهش بیان ژن BCL-XL بوده و وابسته به دوز است.
 
نتیجه گیری
اسانس رزماری دارای اثر سایتوتوکسیک بر روی سلول های سرطانی پستان بوده و با کاهش بیان ژن آنتی آپوپتوتیک BCL-XL  می تواند سبب القای اثر ضد سرطانی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2068583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!