مقایسه ی استحکام باند برشی ادهزیوهای عاجی آسان سازی شده و یونیورسال به عاج دندان های شیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فراهم کردن استحکام باند مناسب برای مواد هم رنگ دندان، از موارد مهم برای ترمیم دندان های شیری است. هدف از این مطالعه، مقایسه ی استحکام باند برشی باندینگ سلف اچ دو مرحله Clearfil SE bond، باندینگ سلف اچ یک مرحله ای Palfique bond با یک باندینگ یونیورسال G-Premio bond بود.

مواد و روش ها

 در این مطالعه ی تجربی- آزمایشگاهی، جهت تهیه ی نمونه ها، 45 دندان کانین شیری کشیده شده ی سالم جمع آوری گردید و به صورت تصادفی، به سه گروه 15تایی تقسیم شدند. سطح باکال دندان ها با استفاده از دیسک سیلیکون کارباید 600 گریت، تراش خورد. با استفاده از میکروبراش ادهزیو، طبق دستور کارخانه زده شد و کامپوزیت رزین Z350XT, 3M, USA, Universal Restoration با استفاده از مولد پلاستیکی به قطر 2 میلی متر و طول 5/2 میلی متر قرار داده و کیور شد. در نهایت تست استحکام باند برشی با استفاده از دستگاه تست یونیورسال انجام گردید. آنالیز داده ها با آزمون های آماری ANOVA و توکی در نرم افزار SPSS نسخه ی 21 انجام شد (α = 0/05).

یافته ها

بالاترین میانگین استحکام باند برشی مربوط به G-Premio bond با میانگین 20/6 مگاپاسکال بود. در رتبه ی بعدی، Clearfil SE bond با میانگین 18/62 مگاپاسکال و Palfique bond با میانگین 14/64 کم ترین استحکام باند برشی را داشت. تفاوت معنی داری بین G-premio bond و Palfique bond (p value > 0/001) و SE bond و Palfique bond (p value = 0/01) وجود دارد، ولی بین G-premio bond و SE Bnd تفاوت معنی دار موجود نیست (p value = 0/29).

نتیجه گیری

 با توجه به اینکه استحکام باند لازم برای مقابله با انقباض پلیمریزاسیون 17 مگاپاسکال است، G-premio bond و Clearfil SE bond هر دو از استحکام کافی برای استفاده در دندان های شیری برخوردار هستند. Palfique bond، استحکام کم تری نسبت به دو باندینگ دیگر در دندان های شیری داشت. با توجه به مراحل تکنیکی کم تر G-Premio bond در حالت سلف اچ، استفاده از آن در ترمیم دندان های شیری منطقی به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
416 تا 423
لینک کوتاه:
magiran.com/p2069189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!