بررسی تغییرات رفتاری مرتبط با ترس و اضطراب در کودکان تحت بی هوشی عمومی در دندان پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ترس و اضطراب کودکان از درمان های دندان پزشکی، می تواند باعث تغییرات رفتاری شود. همچنین درد و ناراحتی های دندانی نیز باعث اختلالات رفتاری در کودکان می شود. ممکن است انجام درمان های دندانی تحت بی هوشی عمومی، به سبب بهبود در شرایط پزشکی کودک، اختلالات رفتاری او را کاهش دهد. هدف از این مطالعه، تعیین و مقایسه ی میانگین نمره ی رفتارهای ترس و اضطراب بر اساس پرسش نامه ی استاندارد (Behavioral change) قبل و بعد از درمان دندان پزشکی تحت بی هوشی عمومی بود.

مواد و روش ها

 این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی، شامل کودکانی بود که برای انجام درمان های دندان پزشکی، تحت بی هوشی عمومی قرار گرفته بودند. تعداد 78 پرسش نامه ی استاندارد شامل 22 گویه، بین مادران توزیع شد. این پرسش نامه یک بار درست قبل از بی هوشی و یک بار یک ماه بعد از بی هوشی توسط آنها تکمیل شد، تا از این طریق میانگین نمره ی تغییرات رفتاری به دست آید. داده های به دست آمده به واسطه ی نرم افزار SPSS نسخه ی 23 و آزمون های آماری تی، تی زوجی و ANOVA، تجزیه و تحلیل شدند (0/05 = α).

یافته ها

با توجه به داده های آماری، نمره های اختلالات رفتاری بعد از بی هوشی عمومی، در تمامی موارد نسبت به قبل از بی هوشی، شرایط بهتری داشت و همچنین با توجه به (r = 0/249 ،p value = 0/028) بین تعداد کار دندان پزشکی و میانگین نمره ی تغییرات رفتاری، ارتباط معنی دار وجود داشت به این معنا که با افزایش تعداد درمان های دندان پزشکی، بهبود شرایط رفتاری بیشتر می شد.

نتیجه گیری

 انجام کامل درمان های دندان پزشکی کودک تحت بی هوشی عمومی، باعث بهبود در شرایط رفتاری او می شود، که اصلی ترین دلایل آن می تواند بهبود شرایط دندانی بیمار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
424 تا 434
لینک کوتاه:
magiran.com/p2069210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!