بررسی آگاهی، نگرش و عمکلرد زنان یائسه شهر بیرجند نسبت به هورمون درمانی جایگزینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کیفیت زندگی میلیونها زن در دنیا به علت عوارض یائسگی مختل است. هورمون درمانی جایگزینی می تواند سبب رهایی از عوارض وازوموتور، کاهش LDL کلسترول، تری گلیسرید و کاهش برخی عوامل خطرزای بیماری های کرونر قلب شود و از استئوپروز جلوگیری نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی، اعتقاد و عملکرد زنان یائسه بیرجندی نسبت به هورمون درمانی جایگزینی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از 295 زن یائسه از نقاط نه گانه شهر بیرجند پرسشنامه ای مشتمل بر سؤالات دموگرافیک و اختصاصی درباره آگاهی، اعتقاد و عملکرد آنها نسبت به هورمون درمانی پس از یائسگی توسط پرسشگران آموزش دیده تکمیل شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمونهای t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین سن افراد مورد مطالعه 6/58 سال بود؛ 4/5% از آنان شاغل و 2/72% بی سواد بودند. 7/62% معتقد بودند که یائسگی عارضه ایجاد می کند. 7/60% از یائسه شدن ناراحت بودند. 9/34% مهمترین عارضه را گرگرفتگی می دانستند. 8/65% افراد از یائسگی راضی بودند که در 7/57% علت رضایت رسیدگی به عبادات بود. در 5/88% هورمون درمانی انجام نمی شد که شایعترین آن (1/70%) به علت عدم آگاهی بود. میانگین نمره آگاهی 43/2±63/3 (از 12) و متوسط نمره نگرش 11/1±29/2 (از 9) که هر دو نشانه آگاهی و نگرش پایین بود. رابطه معنی داری بین سواد و آگاهی و نیز بین نگرش و آگاهی رابطه معنی داری از نظر آماری وجود داشت (05/P<0).
نتیجه گیری
طبق یافته های مطالعه حاضر دانش، اعتقاد و عملکرد زنان یائسه بیرجندی نسبت به هورمون درمانی جایگزینی ضعیف است و نیاز به آموزش دارند
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p207095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!