برساخت هویت ایرانی مهاجر در تلویزیون ایالات متحده؛مطالعه موردی سریال میهن
در این مقاله، از منظر یک راوی که زاویه ی دید دانای کل محدود به یک شخصیت را برای روایت خود برگزیده است با تمرکز بر یک شخصیت ایرانی خاص در سریال تلویزیونی میهن، می کوشیم با استفاده از رهیافت تحلیلی نشانه شناسی اجتماعی تصویر که توسط کرس و ون لیوون چارچوب بندی شده است، نحوه ی برساخت هویت ایرانی مهاجر را در یک متن رسانه ای بررسی کنیم. تحلیل ما نشان می دهد که در مدت حضور این شخصیت در سریال میهن، سیر تطور هویت او، با استفاده از نمادپردازی های بصری و فن بلاغت، به شیوه ای خاص به تصویر کشیده شده است. از منظر نشانه شناسی اجتماعی، روایت زندگی این قهرمان خیالی، می تواند به منبعی برای برسازی هویت های مطلوب و منطبق بر رویکرد ایدئولوژیک سازندگان، تبدیل شود. فرح در کنار دیگر شخصیت های ایرانی مهاجر بازنمایی شده در متون رسانه ای دیگر، هم در برساخت دوگانه ی خود/دیگری جدید مشارکت می کند و هم به جزئی از «منبع نشانه ای» ایرانی مهاجر امریکایی شده تبدیل می شود که بعدا نیز می تواند به منظور نیل به اهداف خاص، در متون دیگر مورد ارجاع قرار گیرد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.