تاثیر مکمل سازی با اسیدهای آمینه شاخه دار بر جذب اکسیژن و تحمل ورزشی دختران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه

هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر دریافت مکمل اسیدهای آمینه شاخه دار بر پاسخ کینتیک اکسیژن و زمان رسیدن به واماندگی در دختران تمرین کرده بود.

مواد و روش ها 

در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون 20 دختر تمرین کرده با میانگین و انحراف معیار سنی 0/5± 21/3 شرکت کردند. آزمودنی ها پس از اعلام موافقت کتبی برای حضور در مطالعه، به طور تصادفی به دو گروه 10 نفری تقسیم شدند. یک گروه، مکمل اسیدهای آمینه شاخه دار (45 میلی گرم / کیلوگرم / روز) را در 7 روز دریافت کردند و گروه دیگر نیز برای 7 روز دارونمای میکروکریستالین سلولز را با کالری یکسان با مکمل گروه اول دریافت کردند. در روز هفتم جهت اندازه گیری حداکثر اکسیژن مصرفی، آزمودنی ها یک آزمون بیشینه ورزشی را تا سرحد واماندگی روی دوچرخه کارسنج انجام دادند. به منظور ارزیابی کینتیک اکسیژن، تبادل گازهای تنفسی با دستگاه گاز آنالایزر به روش نفس به نفس اندازه گیری شد. داده ها با آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در سطح معنی داری 5 درصد بررسی شد.

یافته ها

مکمل سازی اسیدهای آمینه شاخه دار حداکثر اکسیژن مصرفی آزمودنی ها حین آزمون ورزشی را از 0/8± 1/5 دقیقه به 0/5± 1/9 دقیقه رساند (P<0/04) و زمان رسیدن به واماندگی آنان را از 3/1± 13/5 دقیقه به 2/1± 16/6 دقیقه (P<0/02) رساند که نشانگر افزایش معنی دار آن است. شاخص های کینتیک جذب اکسیژن ازجمله کسر اکسیژن (P<0/01)، ثابت زمانی اول (P<0/02) و ثابت زمانی دوم (P<0/01) در گروه آزمایشی اسیدهای آمینه شاخه دار سریع تر از گروه آزمایشی دارونما بود.

نتیجه گیری

پیشنهاد می شود دریافت یک هفته مکمل اسیدهای آمینه شاخه دار به میزان 45 میلی گرم / کیلوگرم / روز کینتیک جذب اکسیژن را سرعت می بخشد و ممکن است در افزایش ظرفیت استقامتی افراد موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
3780 تا 3791
لینک کوتاه:
magiran.com/p2071848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!