بررسی اثرات موکوس شقایق دریایی (Stichodactyla haddoni)بر رده سلولی PC3 سرطان پروستات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان پروستات یکی از شایع ترین بدخیمی های سیستم ادراری مردان و هم چنین دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است. در مطالعه حاضر اثرات موکوس شقایق دریایی Stichodactyla haddoni  بر میزان بقای سلول های سرطانی پروستات (PC3) مورد بررسی قرار گرفت.

روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی، نمونه برداری از شقایق دریایی به صورت تصادفی و با استفاده از کلید شناسایی صورت گرفت. سپس تغلیظ موکوس خام بدست آمده از شقایق دریایی S. haddoni با استفاده از استون انجام شد. سلو ل های رده سرطانی PC3 با غلظت های مختلف موکوس خام (20، 40، 60، 80، 100 و 120 میکروگرم بر میلی لیتر) و داروی ضدسرطان دوکسوروبیسین (06/0، 25/0 و 5/0 میکروگرم بر میلی لیتر) به عنوان شاهد مثبت به مدت 24 و 48 ساعت تیمار شدند. اثر تیمارها بر میزان بقای سلولی با استفاده از تست MTT ارزیابی شد. میزان IC50  24 و 48 ساعته تیمارها محاسبه گردید.

نتایج

اثرات موکوس خام شقایق دریایی S. haddoni بر رشد سلول های PC3 با افزایش دوز و زمان درمان (24 و 48 ساعت) افزایش یافت. داروی ضدسرطان دوکسوروبیسین در غلظت های مختلف بیشترین سمیت سلولی را نشان داد (0/001P=) که این اثر با غلظت های 100 و 120 میکروگرم بر میلی لیتر موکوس خام برابر بود (0/082P=). غلظت های 120 میکروگرم بر میلی لیتر موکو س خام و هم چنین 0/5 میکروگرم بر میلی لیتر دوکسوروبیسین منجر به کشتن کامل سلو ل های PC3 بعد از 48 ساعت شدند (0/001P=).

نتیجه گیری

موکوس خام مستخرج از شقایق دریایی S. haddoni دارای اثرات سمیت سلولی و مهاری رشد بر سلول های سرطانی PC3 می باشد. بنابراین احتمالا می توان از آن به عنوان نامزد مناسبی برای استخراج داروهای ضدسرطان استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2072525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!