بررسی خستگی ذهنی و پایایی و روایی ابزار سنجش آن در پرستاران یکی از بیمارستان های کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

خستگی ذهنی حالتی روان شناختی همراه بااحساس خستگی در ذهن، فقدان انرژی و کاهش هوشیاری بوده که با نقصان عملکرد همراه است و طی فعالیت های شناختی به وجود می آید. پرستاران بزرگ ترین گروه شاغل در بیمارستان می باشند که مسئولیت مستقیم مراقبت از بیماران را بر عهده دارند ازآنجاکه خستگی ذهنی شاغلین بسته به محل فعالیت و سایر عوامل می تواند تحت تاثیر قرار گیرد ازاین رو مطالعه حاضر باهدف بررسی خستگی ذهنی و پایایی و روایی ابزار سنجش آن در پرستاران یکی از بیمارستان های کرمانشاه انجام گرفت.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی - تحلیلی و از نوع مقطعی تعداد 203 نفر از پرستاران به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش دو پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه مقیاس خستگی ذهنی (Mental Fatigue Scale) بود. برای انجام این مطالعه با مسئولین هماهنگی لازم به عمل آمد و با کسب رضایت آگاهانه از شرکت کنندگان و محرمانه بودن اطلاعات حاصل، اقدام به انجام مطالعه شد. داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تی تست مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه آنالیز شدند.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار خستگی ذهنی 21/7±24/13 به دست آمد و 7/20 درصد پرستاران بدون خستگی فکری، 67 درصد خستگی ذهنی فکری، 8/11 درصد خستگی فکری نسبتا جدی و 5/0 درصد خستگی فکری جدی گزارش کردند. پرسشنامه از روایی خوبی برخوردار بود و ضریب پایایی پرسشنامه آن با استفاده از روش باز آزمون 727/0 و با آلفای کرون باخ 893/0 به دست آمد. خستگی ذهنی با الگوی کاری و تعداد شیفت در ماه رابطه معناداری داشت (05/0>P).

نتیجه گیری

بیشتر پرستاران خستگی ذهنی جزئی تجربه می کردند. پرسشنامه مقیاس خستگی ذهنی از پایایی و روایی خوبی برخوردار است و می توان در مطالعات مشابه از آن استفاده کرد. کاهش تعداد شیفت ها به منظور کاهش خستگی ذهنی توصیه می شود.How to cite this article:Bakhshi E, Mazlomi A, Hosseini SM. Investigation of Mental Fatigue and Validity and Reliability its Instrument among Nursing in one of the Hospital in Kermanshah City. J Saf Promot Inj Prev. 2019; 7(1):29-35.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2073095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!