بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به بیماری حاد کبدی مراجعه کننده به بیمارستان شهید صدوقی یزد از سال های 1394 تا 1397

پیام:
نوع مقاله:
بررسی کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هپاتیت حاد دلایل مختلفی دارد. انتقال خون غیر آلوده به ویروس و پرهیز از روابط اجتماعی نامطلوب، از شیوع انتقال هپاتیت B و C کاسته است. هم چنین بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی و دسترسی به آب و غذای سالم از شیوع هپاتیت های E و A کاسته است. انتقال از مرحله Hyper Endimicity به شرایط Intermediate و یا low Endimicity زمینه را برای بروز هپاتیت حاد A به خصوص در افراد بزرگسال فراهم کرده است. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به بیماری حاد کبدی مراجعه کننده به بیمارستان شهید صدوقی یزد از سال های 1394 تا 1397 می باشد.

روش بررسی

این مطالعه یک مطالعه مقطعی-توصیفی است که بر روی بیماران مراجعه کننده با مشکل حاد کبدی مراجعه کننده به کلینیک گوارش بیمارستان شهید صدوقی از سال 1394 تا سال 1397 انجام شد. روش نمونه گیری بدین صورت بود که بعد از رد بیماری مزمن کبدی بر طبق سوابق پزشکی و آزمایشات بیماران، بیمارانی که در دسته بیماری حاد کبدی قرار می گرفتند وارد مطالعه شدند. برای بیان درصد شیوع هر یک از انواع هپاتیت های حاد از نرم افزار SPSS Inc., Chicago, IL; version 16 استفاده گردید.

نتایج

23 بیمار با هپاتیت حاد تشخیص داده شدند 14 بیمار مرد و 9 بیمار زن بودند. عامل هپاتیت در 15 بیمار هپاتیت حاد A، 2 بیمار هپاتیت حاد B، 2 بیمار هپاتیت اتوایمون کبدی و 4 مورد از سایر علل بود.

نتیجه گیری

 65% بیماران حاضر در این مطالعه، دچار هپاتیت حاد A  بودند. بنابراین هپاتیت حاد A  یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری حاد کبد می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1846 تا 1852
لینک کوتاه:
magiran.com/p2074616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!