تغییرات برخی آنزیم های کبدی و فاکتور های خونی سی باس آسیایی (Lates calcarifer) در سطوح مختلف شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ماهی سی باس آسیایی یک گونه پرورشی یوری هالین می باشد و قادر است تا طیف وسیعی از شوری را تحمل کند، از آن جایی که تاثیرات سطوح مختلف شوری می تواند بر فعالیت برخی از اندام ها و فاکتور های خونی موثر باشد، لذا بررسی سطوح مختلف شوری برفاکتورهای سلولی خون، فاکتور های بیوشیمیایی خون و هم چنین فعالیت آنزیم های کبدی به دلیل اهمیت کبد به عنوان بزرگ ترین ارگان داخلی بدن ماهی و محل استقرار اصلی سموم بدن، باعث می گردد تا این مطالعه اهمیت ویژه ای پیدا نماید.

روش کار

به منظور مطالعه سطوح مختلف شوری بر فعالیت آنزیم های GOT ،GPT وALP و تعیین میزان هماتوکریت و هموگلوبین هم چنین تعداد گلبول های سفید و قرمز خون در ماهی سی باس آسیایی تعداد250 قطعه ماهی در چهار سطح شوری متفاوت شامل تیمار شاهد (50گرم در لیتر)، تیمار اول (35میلی گرم در لیتر)، تیماردوم (15 میلی گرم در لیتر) و تیمار سوم (صفر میلی گرم در لیتر یا همان آب شیرین) که هر تیمار شامل 3 تکرار بود بر روی بچه ماهیان با میانگین وزنی411/0 ± 36/34 گرم مورد آزمایش و مطالعه قرار گرفت

یافته ها

در ارتباط با شوری و میزان هماتوکریت و هموگلوبین در بین تیمار ها اختلاف معنی داری مشاهده نگردید (05/0≤p). هم چنین در ارتباط با تعداد گلبول های قرمز و در بررسی گلبول های سفید نیز در بین تیمار ها اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0≤p)، در این مطالعه در رابطه با آنزیم ALP در بین تیمار های مختلف اختلاف معنی داری (05/0≤p) مشاهده نگردید. مطالعات صورت گرفته بر روی آنزیم GPT نشان داد که بین دو تیمار شاهدو تیمار دوم از لحاظ بررسی این آنزیم اختلاف معنی داری (05/0>p). از نظر آماری مشاهده شد. مطالعات صورت گرفته بر روی آنزیم GOT نشان می دهد که در طول دوره آزمایش هیچ گونه اختلاف معنی داری (05/0≤p) بین تیمار ها و تیمار شاهد و حتی در بین خود تیمار ها وجود نداشت.

نتیجه گیری

به طور کلی نتایج به دست آمده نشان داد که ماهی سی باس آسیایی، تغییرات شوری در حد آب های لب شور یا آب هایی با شوری های معمولی را می پسندد و می توان این ماهی را برای پرورش در فصول گرم سال در مزارع با آب های لب شور در استان بوشهر معرفی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2076008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!