تحلیل و ارزیابی کنترل فرکانس مشارکتی ترکیبی ریز شبکه جزیره ای در حالت برون رفت پانل خورشیدی و تغییرات بار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در این مطالعه هدف اصلی کنترل فرکانس ریز شبکه در حالت جزیره ای با سناریوهای ممکن الوقوع است. ریز شبکه ها قابلیت عملکرد در حالت مستقل از شبکه یا جزیره ای رادارند. یکی از مهم ترین مشکلات رایج در ریز شبکه ها در حالت عملکرد مستقل ناپایداری فرکانس و یا نوسانات فرکانس است.

روش بررسی

در جهت کنترل سریع فرکانس در هرلحظه باید تعادل توانی مابین تولید و مصرف برقرار شود که این مهم توسط منابع ذخیره انرژی از قبیل باتری قابل انجام است. واحد باتری همراه باواسط ادوات الکترونیک قدرت (سیستم ذخیره انرژی باتری) به دلیل دارا بودن زمان پاسخ دینامیکی خیلی سریع اگر به خوبی طراحی شده باشد می تواند به پایداری فرکانس سیستم از طریق تزریق یا جذب توان اکتیو کمک کند. با شبیه سازی در محیط MATLAB/SIMULINK و ارائه روش کنترلی مشارکتی دو سناریو تعریف می شود، سناریو اول ریز شبکه جزیره شده صرفا با تغییرات بار است؛ اما در سناریو دوم علاوه بر تغییرات بار پانل خورشیدی هم از ریز شبکه خارج می شود.

یافته ها

در هر دو سناریو با تغییرات بار و برون رفت پانل خورشیدی با روش کنترلی شبیه سازی شده پیشنهادی، مشاهده شد که نوسانات فرکانس در حد چند دهم ثانیه به 50 Hz بازمی گردد و در همین زمان باتری پس از اعمال توان به مقدار کمینه خود بازمی گردد. همچنین انحرافات ولتاژ را در محدوده ی نرمال خود نگاه می دارد. با تنظیم ضرایب کنترلی این روند میرایی برای فرکانس را می توان بهبود بخشید.

نتیجه گیری

روش کنترل فرکانس مشارکتی جدید بانام کنترل فرکانس ترکیبی سیستم ذخیره انرژی باتری و دیزل ژنراتور ارائه داده شد. این کنترل مشارکتی روش کار آیی را در طول عملکرد جزیره ای برای کنترل نوسانات فرکانس و بازگرداندن توان سیستم ذخیره انرژی باتری به کمینه ارائه می دهد و با تنظیم ضرایب کنترلی این روند میرایی برای فرکانس را بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2076603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!