مطالعه ی اثر انواع کائوچوهای SBR پرشده با سیلیکا بر ویژگی های فیزیکی-مکانیکی و پیش بینی مقاومت غلتشی به کمک ویژگی های رئولوژیکی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، ویژگی های فیزیکی- مکانیکی و رئولوژیکی آمیزه های به دست آمده از کائوچوهای SBR1502،ا SBR1712 SBR1763 و SBR72612 پرشده با 55 پارت سیلیکا موردبررسی و مقایسه قرار گرفت. همچنین، با توجه به این که رفتار رئولوژیکی آمیزه های لاستیکی می تواند بیانگر بسیاری از ویژگی های عملکردی تایر باشد و دانش شناخت ویژگی های رئولوژیکی موادلاستیکی به ما این توانایی را می دهد که پیش بینی مناسبی از مقاومت غلتشی داشته باشیم، در این پژوهش ویژگی های رئولوژیکی نمونه ها با دستگاه RPA 3000 موردسنجش قرار گرفت. بدین منظور، چهار نمونه با کدهای E1SBR/Silica، E2SBR /Silica، E3SBR /Silica و SSBR /Silica تهیه شد. نتیجه های بررسی و مقایسه ی توزیع وزن موکولی نشان داد که SSBR دارای باریک ترین توزیع وزن موکولی و بیشترین وزن مولکولی است. همچنین، بررسی ویژگی های مکانیکی نشان از آن بود که نمونه ی E1SBR/Silica دارای بیشترین مقدار ازدیاد طول و کمترین مدول یانگ است که به ترتیب و با تغییر توزیع وزن موکولی و وزن موکولی، مدول یانگ بیشتر شده و درصد ازدیاد طول کمتر می شود. همچنین، بررسی ویژگی های رئولوژیکی نشان داد که نمونه ی SSBR/Silica کمترین مقدار عامل اتلاف را دارد که انتظار می رود تایر ساخته شده با این نمونه دارای کمترین مقاومت غلتشی نیز باشد. با بررسی مقدار ویژگی های رئولوژیکی در بررسی جاروب کرنش در نمونه ها می توان یافت که هرچه مدول ذخیره بیشتر باشد، مقدار نیرو در یک درصد کشش ثابت، بیشتر خواهد بود که با نتیجه های ویژگی های مکانیکی به طور کامل مطابقت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2077913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!