بررسی کمی و کیفی فاکتورهای موثر بر کبد چرب بر اساس مدل لجستیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سلامت بافت کبد اهمیت بالایی در سلامت کل بدن داشته و ارتباطات دوجانبه ای با فاکتورهای بهداشتی و آزمایشگاهی دارد. هدف از این مطالعه یافتن ارتباط تک تک فاکتورها با  چرب بودن کبد و فعالیت آنزیم های کبدی AST و ALT و ALP بود.

مواد و روش ها

این یک مطالعه توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری شامل 80 نفر بیمار دارای کبد چرب و 54 نفر فرد سالم بود. با استفاده از چک لیست تهیه شده، اطلاعات دموگرافیک هر یک از افراد تهیه شد. پس از ده ساعت ناشتایی، جهت ارزیابی شاخص های AST ،ALT ،ALP، قند خون و کلسترول، نمونه خونی در آزمایشگاه اخذ شد. همچنین وضعیت سلامت کبد از طریق سونوگرافی انجام گردید. ارتباط انواع متغیرها شامل داده های دموگرافیک، رفتارهای بهداشتی مرتبط با شیوه زندگی واندازه گیری قد، وزن، دور کمر، فشارخون و آزمایش های بالینی و آزمون های کبدی با کبد چرب غیرالکلی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های توصیفی بیماران و تغییرات آنزیمی بررسی شد. اطلاعات بر اساس SPSS و مدل های لجستیکی تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

در کبد چرب الکلی به طور اختصاصی میزان افزایش آنزیم AST بیش از آنزیم  ALT است ولی در کبد چرب غیره الکلی میزان افزایش ALT بیش از AST است. سابقه چربی خون بالا نقش مهمی در بیماری کبد چرب دارد که ضریب رگرسیونی 2.28 را دارد و نسبت شانس تعدیل شده آن 9.84 است. فاکتور دوم جنسیت می باشد که ضریب رگرسیونی آن 1.23 و نسبت شانس تعدیل شده 3.44 دارد. فاکتورهای سابقه کبد چرب در خانواده، شاخص توده بدنی و نوع لبنیات مصرفی نیز به ترتیب جزو فاکتورهای مهم در بیماری کبد چرب محسوب می شوند.

نتیجه گیری

شاخص توده بدنی، وجود بیماری های چربی خون، بالا بودن قند خون، کم تحرکی و مصرف برخی داروهای موثر برسلول های کبدی شانس ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می دهد. در افراد با کبد چرب، آنزیم های ALT، AST و ALP سطح بالایی دارند. با این تفاوت که انتظار می رود سطح دو آنزیم  ALT و AST در بیماران نقش بالاتر و سطح آنزیم ALP نقش کم رنگ تری داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2083998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!