بررسی تاثیر دارچین بر پروفایلهای چربی خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سندرم متابولیک، با سیری پیشرونده در تمام گروه های سنی در حال افزایش است و به مشکل جدی در سلامت جامعه تبدیل شده است. تحقیقات زیادی برای تعیین اثرات ضد چربی محصولات گیاهی ایمن و ارزان انجام شده که دارچین یکی از این گیاهان محسوب می شود. دارچین به دلیل دارا بودن عنصر سینامالدهید، توانایی کاهش سطح لیپیدهای خون را دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر دارچین در دوزهای مختلف بر سطوح کلسترول، تری گلیسیرید،  LDLو HDL  در افراد دیابتی انجام شد.

روش کار

این کارآزمایی بالینی تصادفی دوسو کور بر روی 69 بیمار دیابتی مرد و زن، با میانگین تری گلیسیرید خون 19/14 ± 91/179 در زاهدان انجام شد. آزمودنی ها، به 3 گروه (2 گروه مداخله دریافت کننده دارچین با دوزهای 2 و 4 گرم و گروه کنترل با دریافت دارونما) تقسیم شدند. هر آزمودنی روزانه 4 کپسول به مدت 12 هفته دریافت می کرد. نمونه خون وریدی جهت اندازه گیری کلسترول، تری گلیسیرید،LDL ، HDL و  FBSدر شروع مداخله و هفته های 4، 8 و 12 گرفته شد. از آزمون های ANOVA یکطرفه و Repeated Measurement جهت تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

 در میانگین تری گلیسیرید، کلسترول، گلوکز و LDL بین گروه های مداخله در مقایسه با گروه دارونما کاهش آماری معناداری مشاهده گردید (001/0>p).  در میانگین HDL بین سه گروه، تفاوت آماری معناداری مشاهده نگردید (05/ 0<p).

نتیجه گیری

مصرف طولانی مدت دارچین با دوز بالا، به واسطه دارا بودن ترکیبات پلی فنلی در کاهش پروفایل های چربی و گلوکز بیماران دیابتی، می تواند موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
194 تا 203
لینک کوتاه:
magiran.com/p2084837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!