بررسی فراوانی ژن مقاومت بتالاکتاماز CTX-M در ایزوله های عفونت ادراری بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های شهرستان بناب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت مجاری ادراری (UTI) یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی است و مطالعات متعددی، شیوع UTI  ناشی از سویه های E.coli  مولد بتالاکتاماز با طیف گسترده (ESBL) را در شهرهای مختلف ایران گزارش کرده اند. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل UTI مقاوم به آنتی بیوتیک در بیماران سرپایی و تعیین شیوع ژن ctx-m در سویه های مولد ESBL شهر بناب (آذربایجان شرقی، ایران) است.

روش بررسی

 تعداد 266 نمونه کشت مثبت ادرار مشکوک به اشریشیاکلی از آزمایشگاه های شهر بناب در سال 1394 جمع آوری و با کمک تست های استاندارد میکروبیولوژی و بیوشیمی تایید شد. آزمایش حساسیت آنتی بیوتیکی به روش دیسک دیفیوژن و تست تاییدی به روش دیسک ترکیبی برای شناسایی سویه های مولد ESBL انجام شد. DNA ایزوله های مولد ESBL استخراج گردید و آزمایش PCR برای ژن ctx-m انجام شد.

یافته ها و بحث

 بیشترین میزان مقاومت سوش ها در برابر آمپی سیلین (67/3درصد) و بیشترین میزان حساسیت آنها در برابر ایمی پنم (92/5 درصد) دیده شد. در این مطالعه، فراوانی جدایه های مقاوم به چند دارو زیاد بود که در بین آنها، 45 درصد از جدایه ها به سه یا بیشتر از سه آنتی بیوتیک مقاوم بودند. همچنین از 154 سویه E.coli تحت بررسی 58 سویه (37/7 درصد)، تولید کنند ESBL بودند. در نهایت، 94/8 درصد از سویه ها حاوی ژن bla CTX-M بودند. میزان شیوع ژن  ctx-m  مانند سایر نقاط ایران و جهان، در شهرستان بناب نیز بالا است. برای درمان عفونت های مشکوک به تولیدکنندهESBL ، باید آنتی بیوتیک مناسب انتخاب شود. همچنین سویه هایی که حساسیت آن ها در برابر سفتازیدیم، سفوتاکسیم و سفتریاکسون کاهش پیدا کرده است باید از نظر داشتن ژن های ESBL بررسی شوند.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
302 تا 309
لینک کوتاه:
magiran.com/p2084896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!