تعیین شاخص های انرژی در چرخه حیات پنبه به منظورتهیه بذر و کشت مجدد آن در روش های مختلف خاک ورزی (مطالعه موردی در شهرستان ورامین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تجزیه و تحلیل شاخص های مهم انرژی در کشت پنبه شامل کلیه مراحل در تولید بذر پنبه دانه از مرحله تهیه بستر بذر تا پس از برداشت (کرک گیری دانه پنبه) است. در ایران پژوهش هایی تا مرحله برداشت در روش خاک ورزی مرسوم انجام شده است و پژوهش از مرحله تهیه بستر بذر تا مرحله پس از برداشت در روش های مختلف خاک ورزی انجام نگرفته است. در این مطالعه مقدار مصرف انرژی از مرحله بستر بذر تا مرحله پس از برداشت (کرک گیری کردن بذر) در روش های مختلف خاک ورزی انجام گردیده است. تیمارهای خاک ورزی که بر اساس کاهش مقدار مصرف انرژی تقسیم بندی شده اند، شامل خاک ورزی مرسوم، کم خاک ورزی، حداقل-خاک ورزی و بی خاک ورزی (کاشت مستقیم) بودند که در قالب طرح بلوک کاملا تصادفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که خاک ورزی مرسوم با میانگین عملکرد 4/3636 کیلوگرم در هکتار دارای بیش ترین مقدار و تیمار بی خاک ورزی با میانگین عملکرد 3/1753 کیلوگرم در هکتار دارای کم ترین مقدار تولید وش پنبه گردید. نتایج تحقیقاتی این پژوهش نشان داد که خاک ورزی مرسوم دارای بیش ترین مقدار مصرف انرژی (MJ/ha 44/38942) و تیمار بی خاک ورزی دارای کم ترین مقدار مصرف انرژی (MJ/ha 02/32063) است. بیش ترین انرژی مستقیم در روش خاک ورزی مرسوم با مقدار MJ/ha99/19302 و کم ترین آن در روش بی خاک ورزی با مقدار MJ/ha57/12423 به دست آمد. بیش ترین انرژی مصرفی مستقیم مربوط به نهاده آبیاری و سپس سوخت به ترتیب با مقادیر انرژی مصرفی (MJ/ha 5850 و 4/4704) بود. مقدار کل انرژی صرف شده غیر مستقیم که شامل سموم و کودهای شیمیایی است، معادل MJ/ha 45/19639 محاسبه شد. بیش ترین کارایی و بهره وری انرژی در روش خاک ورزی مرسوم به ترتیب با مقادیر MJ/ MJ99/1 و kg/MJ 09/0 و کم ترین آن در بی خاک ورزی MJ/ MJ 17/1 وkg/MJ 05/0به دست آمد. با توجه به نتایج تحقیقات و بیش تر بودن کارائی و بهره وری انرژی در روش خاک ورزی مرسوم، می توان این روش را به عنوان روش خاک ورزی در این منطقه توصیه نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2085428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!