بررسی حلیت خوردن گوشت کلونی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تولید گوشت کلونی، یکی از گونه های فرآوری گوشت حیوانات به وسیله سلول های بنیادی یا سلول های ماهیچه حیوانات در آزمایشگاه است و حلیت یا حرمت خوردن چنین گوشتی یکی از مسائل مستحدثه در رابطه با مواد غذایی فرآوری شده می باشد. گسترش روش های تولید مواد غذایی از یک طرف و لزوم تطبیق روش مصرف مواد غذایی با شرع مقدس اسلام از طرف دیگر، ضرورت پرداختن به بررسی حلیت یا عدم حلیت خوراکی های مختلف را روشن می سازد، لذا هدف دستیابی به حکم فقهی گوشت های شبیه سازی شده است.

مواد و روش ها

روش تحقیق در این مقاله به صورت تطبیقی و تحلیلی بوده و سپس به تبیین ملاکات و اصول حاکم بر مطلب در جامعه دینی و قواعدی که بر این موضوع از جهت فقهی و حقوق اسلامی مد نظر است، پرداخته شده است.

نتیجه گیری

در این مساله فقیهان و متفکران اسلامی دو رویکرد موافق و مخالف داشته اند، یک عده از باب نگرانی مخاطرات مساله یا جانب احتیاط را گرفته اند یا به طور کلی استفاده از این گوشت را منع کرده و عده دیگر بر اساس اصل برائت و اصل حلیت جانب موافق را گرفته و مصرف آن را تجویز نموده اند. با مطالعات به عمل آمده به نظر می رسد در زمان حاضر بر اساس نیازهای کنونی کشور و با توجه به اصل نفی سلطه کفار، چنانچه بتوان زیان بارنبودن این محصول را اثبات کرد. همچنین به شرط گرفتن سلول ابتدایی از حیوان حلال گوشت، می توان حکم به حلیت مصرف گوشت های کلونی داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2086780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!