بررسی نسبت فراوانی ابتلاء به ترومبوز ورید عمقی در زنان بالای 40 سال مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به درمانگاه های شیمی درمانی سطح شهر تبریز طی سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افزایش سن و دریافت داروی شیمی درمانی، از جمله ریسک فاکتورهای ابتلاء به ترومبوز ورید عمقی هستند که سهم اثر آن تابه حال در جامعه ایرانی مشخص نشده است؛ از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی نسبت فراوانی ابتلاء به ترومبوز ورید عمقی در زنان بالای 40 سال مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به درمانگاه های شیمی درمانی سطح شهر تبریز طی سال 1397 انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1397 بر روی 165 زن در درمانگاه های شیمی درمانی سطح شهر تبریز انجام شد. ترومبوز ورید عمقی توسط معیار تشخیص ترومبوز ورید عمقی بررسی و افرادی که دارای ریسک بالای ابتلاء به ترومبوز ورید عمقی بودند، توسط سونوگرافی داپلر بررسی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 21) و ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون انجام گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین شاخص ترومبوز ورید عمقی برابر 20/2±69/13 بود که بر اساس چک لیست موجود، 19 نفر (52/11%) در رده ریسک بالای ابتلاء به این عارضه بودند که پس از بررسی توسط سونوگرافی داپلر، ابتلاء 17 نفر (30/10%) به این عارضه تایید شد. همچنین بر اساس نتایج آزمون کای اسکوئر، اختلاف آماری معنی داری بین تعداد جلسات شیمی درمانی با ابتلاء به ترومبوز ورید عمقی وجود داشت (001/0=p).

نتیجه گیری

شیوع ترومبوز ورید عمقی در مطالعه حاضر در بیماران با سرطان پستان که تحت شیمی درمانی بودند، برابر 30/10% بود که با تعداد جلسات شیمی درمانی ارتباط داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2087732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!