مطالعه تاکسونومیک سیانوپروکاریوت های بستر رویشی گیاهان دارویی با تاکید بر فیلوژنی آرایه های پیچیده با استفاده از مارکر 16S rRNA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیانوپروکاریوت ها موجودات ریز و ساده فتوسنتز کننده ای هستند که نقش مهمی در چرخه های نیتروژن و کربن خاک ایفا می نمایند. هدف مطالعه حاضر، بررسی فلور سیانوپروکاریوت های موجود در بستر رویشی گیاهان دارویی است. همچنین، بررسی فیلوژنتیک به منظور ارزیابی روابط فیلوژنی میان آرایه های مختلف سیانوپروکاریوتی با استفاده از مارکر 16S rRNA و ارزیابی کارآمدی این مارکر در جداسازی مرزهای تاکسونومیک میان آرایه ها، به ویژه در موارد پیچیده که روابط میان آن ها به خوبی شناخته شده نیست، انجام گرفته است. به این منظور، پس از جمع آوری خاک، جداسازی و خالص سازی سویه ها انجام گرفت. آرایه های سیانوپروکاریوتی براساس خصوصیات ریخت شناختی شناسایی شدند و تایید شناسایی ها با کمک مارکر مولکولی 16S rRNA انجام گرفت. روابط فیلوژنی با استفاده از Maximum Likelihood، Maximum Parsimony و Bayesian Inference مورد ارزیابی قرار گرفت. در مجموع، 42 آرایه سیانوپروکاریوتی شناسایی شد و نتایج نشان دهنده غالب بودن جنس گونه Nostoc در فلور بستر رویشی گیاهان دارویی بود. درخت حاصل از نتایج فیلوژنی نشان دهنده تک نیایی بودن Nostocales است. همچنین، جنس های Wollea و Anabaena با یکدیگر و نیز جنس هایNostoc و Desmonostoc با هم، گروه های تک نیا را تشکیل دادند. نتایج نشان دهنده کارآمدی مارکر16S rRNA در سطوح بالای سیستم رده بندی، اعم از راسته، تیره و جنس می باشد. با این وجود، این مارکر در جداسازی آرایه های نزدیک به یکدیگر نظیر Desmonostoc و Nostoc از کارآمدی لازم برخوردار نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2087888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!