بررسی عوامل اثرگذار بر شایستگی حرکتی کودکان 7 تا 10ساله با استفاده از مجموعه آزمون ارزیابی حرکت کودکان-2 (MABC2)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شایستگی حرکتی، به عنوان توانایی فرد در اجرای مهارت های حرکتی مختلف، اعم از مهارت های درشت و ظریف، مطرح می شود. هدف از انجام دادن این پژوهش، بررسی عوامل منتخب اثرگذار بر رشد و شایستگی حرکتی کودکان 7 تا 10ساله با استفاده از یک آزمون معتبر در این زمینه بود.

روش بررسی

پژوهش حاضر، از انواع مطالعه های توصیفی بود که با مشارکت 503 کودک 7 تا 10ساله از مدارس شهر اراک انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای تصادفی انجام شد و همه شرکت کنندگان با استفاده از مجموعه آزمون ارزیابی حرکت کودکان-2 (MABC2) ارزیابی شدند. تحلیل ها در سطح خرده مقیاس ها و نمره کلی MABC2 و با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا یک راهه)، برای مقایسه گروه های کودکان در هریک از متغیرها استفاده شد.

یافته ها

در عملکرد حرکتی کودکان با گروه های مختلف سنی و ترتیب تولد تفاوت معنادار آماری دیده شد (0٫001>p). با افزایش سن، کودکان اجرای بهتری داشتند. در متغیر ترتیب تولد نیز تفاوت های به دست آمده تنها به دلیل تفاوت در خرده مقیاس چالاکی دستی بود؛ به طوری که کودکان با ترتیب تولد اول، عملکرد بهتری را نمایش دادند که البته گرچه این تفاوت ها معنادار بودند، اثرگذاری آن ناچیز بود (0٫016=η2)؛ با این حال در شایستگی حرکتی کودکان با وضعیت اجتماعی و مشارکت در فعالیت های جسمانی مختلف تفاوت معناداری دیده نشد.

نتیجه گیری

سن به عنوان عاملی مهم و اثرگذار در شایستگی حرکتی کودکان محسوب می شود و آزمون MABC2 به خوبی توانایی تشخیص بین گروه های سنی را دارد. به نظر می رسد اثرگذاری دیگر متغیرها بر عملکرد و شایستگی حرکتی کودکان، ناچیز یا غیرمعنادار باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2088086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!